Saken gjaldt uenighet om klagers betalingsplikt for ikke-fakturert forbruk. Klager bestred selskapets stipulering av forbruket og mente at selskapet hadde basert seg på uriktige verdier ved stipuleringen. Klager anførte at det reelle forbruket var langt lavere og krevde etterfaktureringskravet korrigert. Glitre Nett AS opprettholdt omtvistet krav. Selskapet erkjente at det forelå feil ved avregningen og stipuleringen av klagers forbruk, men hevdet at dette hadde blitt rettet opp i. Selskapet fastholdt at verdiene var korrekte og at vilkårene for tilleggsfakturering var oppfylt. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.
Glitre Nett AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om klagers betalingsplikt for krav om tilleggsbetaling for ikke-fakturert forbruk.
Regelverk: Standardvilkår for nettleie og tilknytning §§ 5-1 og 5-4.
Historikk: 19.07.2022 – Installatør utfører arbeid i klagers anlegg, herunder installasjon av egen måler i kårbygning. 19.07.2022–03.01.2023 – Forbruk i hovedbolig stipuleres som følge av målerfeil. 03.01.2023 – Målerfeil avdekkes og utbedres av nettselskapet. 04.01.2023 – Selskapet foretar en ny stipulering. 14.03.2023 – Selskapet utsteder tilleggsbetalingskrav basert på stipulerte verdier.
Krav: Klager bestrider betalingsplikt for etterfakturert krav på kr 68 595 og krever beløpet korrigert.
Partenes anførsler:
Klager fastholder at han må anses som privat forbruker. Han bestrider betalingsplikt for etterfakturert krav med grunnlag i at de stipulerte verdiene ikke er korrekte. Han mener at nettselskapet må bære risikoen for feil ved stipuleringen.
Klager viser til at selskapet har basert stipuleringen på en periode der også strømforbruk i kårbygningen ble medregnet, og at forbruket i kårbygningen historisk har vært høyere. Han peker på at hovedboligen ble pusset opp i 2022, herunder utskifting av vinduer og etterisolering, og på at alle husstandene på gården har begrenset sitt forbruk. Klager viser til at han i november og desember 2022 var bortreist.
Klager har tilbudt å betale halvparten av kravet etter fratrekk for forbruket i kårbygningen.
Glitre Nett AS bestrider klagers krav. Selskapet erkjenner at forbruket ble stipulert feil ved at forbruket i kårbygningen ikke kom til fradrag. Det viser til at dette ble rettet opp i. Selskapet viser videre til at det ikke var mulig å rekonstruere timesverdiene etter at målerfeil ble avdekket og utbedret. Det forklarer at klager som følge av målerfeilen ikke ble avregnet overhodet for forbruk på en av målerne og at forbruket for en annen ble feilstipulert.
Selskapet anfører at feilen ikke skyldes forhold på deres side, men må tillegges installatør. Det viser til at installatør først meldte fra om at arbeidet var utført i januar 2023. Selskapet anfører videre at klager ville ha oppdaget at han kun var fakturert for fastbeløp om han hadde undersøkt sine fakturaer i stipuleringsperioden.
Selskapet anfører at stipulerte verdier etter en ny gjennomgang er korrekte, og at klager har betalingsplikt for levert og forbrukt kraft.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om klager har betalingsplikt for ikke-fakturert forbruk. Spørsmålet er om selskapet kan kreve tilleggsbetaling for korrigerte forbruksverdier.
Slik saken er opplyst er klager eier av et gårdsbruk. I tillegg til at han selv har vært bosatt i gårdens våningshus, har det vært to andre husstander på gården, henholdsvis i en kårbolig og i en leilighet i tilknytning til gårdens driftsbygning. Det er ikke bestridt av innklagede at klager er forbruker, og nemnda legger til grunn at han er forbruker, jf. nemndsavtalen (2016) § 1-4.
Slik saken er opplyst for nemnda, har klager siden 06.11.2017 hatt installert to fjernavleste AMS-målere i anlegget på gårdsbruket. I forbindelse med at det skulle installeres en ytterligere måler for kårboligen på eiendommen, ble det gjennomført arbeider i anlegget på oppdrag fra klager 19.07.2022. Som følge av feil ved koblingen av anlegget i arbeidet denne dagen, ble ikke klagers forbruk korrekt registrert for en av de tidligere målerne samt den nye måleren i perioden mellom 19.07.2022 og 03.01.2023. Feilen ble først oppdaget og utbedret av innklagede som netteier ved kontroll 03.01.2023.
Med bakgrunn i feilen foretok innklagede en stipulering av forbruket og sendte klager 14.03.2023 en faktura med krav om tilleggsbetaling på kr 68 595 for ikke-fakturert forbruk for de to målerne som var feilkoblet. Klager har bestridt dette kravet og har anført at det bygger på uriktige forbruksverdier.
Spørsmålet er om klager plikter å betale det omtvistede etterfaktureringskravet.
Utgangspunktet etter standardvilkår for nettleie og tilknytning § 5-4 er at nettselskapet kan stipulere kundens forbruk i situasjoner der måleapparatet ikke har virket. Når feil ved måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet likevel ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende følger det av § 6-4 om «Avregningsfeil» at nettselskapet kan kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil som kan tilregnes selskapet, med mindre nettkunden var i aktsom god tro.
Nemnda ser først på om det foreligger feil ved måleutstyret som kan tilskrives nettselskapet.
Slik saken er opplyst, forelå det i perioden mellom 19.07.2022 og 03.01.2023 feil ved koblingen av klagers anlegg som medførte at forbruket ikke ble registrert korrekt. Når det gjelder spørsmålet om denne feilen kan tilskrives innklagede, påpeker nemnda at det var en ekstern montør engasjert av klager som gjennomførte arbeidene i klagers anlegg etter å ha fått utlevert en måler fra innklagede, og som dermed forårsaket feilkoblingene. Nemnda legger til grunn innklagedes opplysninger om at montøren skulle varsle nettselskapet når arbeidene var utført og anlegget var klart til kontroll. Slikt varsel var ikke gitt da anlegget ble kontrollert januar 2023. Nemnda legger etter dette til grunn at feilen i anlegget ikke kan tilskrives innklagede, men må tilskrives klagers egen installatør som klager må identifiseres med.
Det er ikke nødvendig for nemnda å ta stilling til om innklagede hadde noen oppfordring til å gjennomføre kontroll av anlegget før varsel ble gitt av installatør i januar 2023. Nemnda peker på at det er innarbeidet praksis i bransjen for at kontroll utløses av ferdigmelding. Slik denne saken er opplyst, tok innklagede til slutt selv initiativ til kontroll av anlegget. Nemnda kan ikke se at innklagede burde ha gjort dette på noe tidligere tidspunkt enn det man gjorde.
Med det syn nemnda har på om det foreligger en feil som kan tilskrives innklagede, er det heller ikke nødvendig å vurdere om klager har vært i aktsom god tro om forholdet.
Nemnda tilføyer at den ikke ser grunnlag for innvendinger mot nettselskapets skjønnsmessige fastsettelse av forbruket. Nemnda anser videre reduksjonen på 10 % som rimelig og som tilstrekkelig til å hensynta de innsigelser klager har hatt til stipuleringen.
Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 16. desember 2024
Henrik E. Kolderup, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Benedicte F. Ingebrigtsen, Fornybar Norge
Lars Lima, Fornybar Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.
Комментарии