Saken gjelder krav om kompensasjon for dårlig spenningskvalitet - jordfeil i nettet.
Regelverk
Standard Nettleieavtale §§ 12 og 13.
Historikk
Stadig kortvarige jordfeilpulser i 2011
Krav
Klager krever total reduksjon av nettleie for året 2011.
Partenes anførsler
Klager viser til at det har vært daglige strømutkoblinger i over åtte måneder. Klager viser til at det ikke var feil i eget anlegg ifølge elektriker og Elsikkerhet Norge som sjekket anlegget. Jordfeilbryter ble byttet uten at det hadde noen effekt.
Klager viser til at både fryser og kjøleskap ble ødelagt, mat er kastet og at det har vært stor slitasje på varmepumpe.
Klager avviser tilbud om 25 % reduksjon i nettleie.
Eidsiva Nett AS viser til at de har gjort mange undersøkelser og tror at feilen er forårsaket av utstyr i en annen nettkundes anlegg. De anser seg ikke ansvarlig for dette.
Eidsiva Nett AS legger vekt på at det etter 20.09.11 ikke har vært utkobling hos noen av de berørte kundene. De har heller ikke foretatt noen arbeider i det aktuelle område og viser til at det ikke har skjedd noen endringer i system/spenning siden installasjonen ble tilknyttet nettet.
Eidsiva Nett AS viser til at ikke-retningsbestemt jordfeilbryter som i dette tilfellet, kan løse ut på svært kortvarige jordfeilpulser på nettet.
Eidsiva Nett AS har tilbudt 25 % reduksjon i netto nettleie for 2011.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder krav om kompensasjon for dårlig spenningskvalitet - jordfeil i nettet.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 12-3 kan nettkunden, dersom det foreligger en forsinkelse eller en mangel, holde tilbake betaling og kreve erstatning. Ved mangel kan klager i tillegg kreve prisavslag. Nettselskapets ytelse er forsinket dersom det oppstår et avbrudd i leveringen. Ytelsen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med forskrift om leveringskvalitet eller avtale med nettkunden.
Slik denne saken er opplyst legger nemnda til grunn at det ikke var forsinkelse i ytelsen som Eidsiva Nett AS var ansvarlig for. Nemnda legger vekt på at det ikke er påvist feil noen steder i nettet. Nemnda finner det på bakgrunn av de foreliggende opplysninger mest sannsynlig at det har foreligget jordfeil hos en annen abonnent, og at denne feilen har "slått over" til klagers anlegg. Dette er et forhold utenfor Eidsiva Nett AS kontroll. Etter nemndas vurdering var det ingen mangel ved ytelsen fra Eidsiva Nett AS, og klager har derfor ikke rett til prisavslag. Nemnda legger til grunn at klager får 25 % reduksjon i netto nettleie for 2011 i tråd med forslaget til Eidsiva Nett AS.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 14. mai 2012
Einar Kaspersen, leder Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Christine Otterstad, Forbrukerrådet Astrid M. Hilde, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemnda sitt vedtak er rådgivende.