Glitre Energi Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder krav om erstatning etter strømbrudd.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 13.
Historikk
30.10.20 – Strømbrudd
Krav
Klager krever utgifter til reparasjon av datamaskin dekket.
Partenes anførsler
Klager viser til at hans datamaskin ble ødelagt etter strømbruddet den 30.10.20.
Klager viser til korrespondanse med Eplehuset og påpeker at det bekreftes at hovedkortet på datamaskinen ble ødelagt på grunn av strømbruddet.
Klager krever utgifter til reparasjon av datamaskin dekket.
Glitre Energi Nett AS (Glitre) viser til at det var et strømbrudd som berørte 624 kunder.
Glitre opplyser at loggen til måleren viser at strømbruddet varte i 4 minutter og 9 sekunder. Videre opplyser Glitre at ingen av deres målinger, hverken i måleren eller i trafostasjonen viser at spenningen var utenfor forskriftskravet. Glitre viser til at det var et normalt strømbrudd som elektriske apparater skal tåle. Glitre hevder derfor at det ikke er årsakssammenheng mellom skaden og hendelsen i nettet og mener derfor at de ikke er ansvarlige.
Glitre avviser erstatningsansvar.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder krav om erstatning etter strømbrudd.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 13-1 er nettselskapet ansvarlig for tap som følge av forsinkelse eller mangler ved ytelsen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes årsaker utenfor selskapets kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
For at innklagede skal komme i ansvar, må det foreligge en årsakssammenheng mellom feil i innklagedes nett og skaden. Kontrollansvar forutsetter at det har foreligget en påvirknings-, eller kontrollmulighet.
Nemnda kan ikke se at det er sannsynlighetsovervekt for at skaden er forårsaket av mangler ved strømleveransen. Tidsmessig sammenfall mellom inn- og utkobling og skaden, er etter nemndas syn alene ikke tilstrekkelig til å sannsynliggjøre årsakssammenheng. Det er ingen opplysninger i saken som tyder på at det var feil med strømforsyningen ved innkobling. Strømbruddet berørte 624 av Glitres kunder, men Glitre har i etterkant av hendelsen kun fått melding om en skade hos én annen kunde.. Nemnda legger til grunn at klagers tap ikke er forårsaket av mangel ved nettselskapets ytelse.
Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 13. desember 2021
Ragnar Lindefjeld, leder
Gustav Norman, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.