Sak: 08-31 Klage vedrørende faktura – Hafslund Nett AS
Saken gjaldt manglende oppsigelse av kundeforhold for bofellesskap.
Saken gjaldt manglende oppsigelse av kundeforhold for bofellesskap.
Klager hevdet han var fakturert for strøm i ett år etter at han fraflyttet bofellesskapet. Klager hevdet at de som flyttet inn i leiligheten etter at han flyttet hadde brukt strømmen i perioden. Klager kunne ikke dokumentere oppsigelse av kundeforholdet, men mente det ble gjort per telefon og bekreftet per e-post i mai/juni 2006. Innklagede sendte avlesningsbrev og fakturaer annenhver måned fra kundeforholdet ble opprettet den 01.06.05 og til det opphørte 13.06.07. Innklagede kunne ikke se å ha mottatt måleravlesninger eller andre henvendelser fra klager inntil de mottok oppsigelse 30.05.07. Innklagede hevdet at klager var regningsansvarlig i 14 dager etter dato for mottatt oppsigelse. Innklagede opprettholdt sitt krav i opphørsfaktura på kr 9.342,32.I henhold til Standard Nettleieavtale § 11 er nettkunden ansvarlig for nettleien inntil nettselskapet får lest av måleren eller har inngått avtale med annen nettkunde. Nettkunden blir avregnet frem til utløpet av oppsigelsesfristen eller til måleravlesning foreligger.
Slik denne saken var opplyst og dokumentert, la nemnda til grunn at regninger for strømforbruket ble sendt kollektivadressen og at avtaleforholdet ikke ble sagt opp. Klager var da ansvarlig inntil han sa opp i henhold til ovennevnte bestemmelse. Nemnda viste til at klager ville ha et regresskrav til de som faktisk hadde brukt strømmen og at det endelige ansvaret lå hos dem.
Nemnda la til at det var kritikkverdig at innklagede hadde latt det gå et helt år uten å følge opp kundeforholdet. Nemnda mente innklagede burde ha rutiner for dette og agert før slik at klager kunne ha sagt opp avtaleforholdet på et langt tidligere tidspunkt.
Nemnda fant ikke å kunne anbefale at klager ble gitt medhold. Enstemmig uttalelse.
Oslo, 1. september 2008