Sak: 09-100 Klage vedrørende faktura for fjernvarme – spørsmål foreldelse av fordring – Vesterålskraft Nett AS

Saken gjaldt tvist om etterfakturert fjernvarmeforbruk. Klager hevdet han ikke hadde mottatt informasjon om at de regningene han mottok ikke dekket all energien innklagede hadde levert og han tilbakeviste etterfakturert krav. Innklagede viste til at pga en svikt hos dem ble ikke fjernvarmekontrakt overført til klager da han overtok boligen. Strømkontrakt ble korrekt overført. Innklagede etterfakturerte forbrukt fjernvarme med kr 4.818,25. Nemnda var delt i synet på om klager var i aktsom god tro. Med dissens anbefalte nemnda at etterfakturert krav ble frafalt.

Saken gjelder etterfakturert fjernvarmeforbruk for ett år pga registreringsfeil.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5. Lov om foreldelse av fordringer § 10.

Historikk

08.02.08 Oppstart nettkunde.

Krav

Klager tilbakeviser etterfakturert krav.

Partenes anførsler

Klager hevder han ikke har mottatt informasjon om at de kraftregningene han har mottatt ikke dekker all kraften innklagede har levert.

Klager viser til Lov om foreldelse av fordringer § 10 og påstår at kravet er foreldet.

Innklagede viser til at pga en svikt hos dem ble ikke fjernvarmekontrakt overført til klager da han overtok bolig. Strømkontrakt ble korrekt overført. Innklagede har etterfakturert forbrukt fjernvarme for perioden 08.02.08 – 01.03.09 med kr 4.818,25.

Innklagede tilbakeviser påstand om at kravet er foreldet.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder tvist om etterfakturert fjernvarmeforbruk for ett år. Strømkontrakt ble korrekt overført til klager da han overtok boligen, mens fjernvarmekontrakt ikke ble overført pga en registreringsfeil i innklagedes datasystemer. Dette forhold har innklagede erkjent.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Nemnda finner at saken kan avgjøres med analogi til denne bestemmelsen.

I spørsmålet om kunden var i aktsom god tro, har nemnda delt seg i et flertall og et mindretall.

Nemndas flertall, lederen og forbrukernes representanter, legger vekt på at klager hadde fått regninger på strøm og at dette kunne forstås slik at all energi til boligen, også fjernvarme, ble fakturert. Flertallet legger vekt på at klager ikke tidligere hadde hatt fjernvarmekontrakt og at han heller ikke nå hadde mottatt egen kontrakt om fjernvarmeleveranse. Ut i fra dette anser flertallet klager for å ha vært i aktsom god tro. Flertallet anbefaler at kravet frafalles.

Nemndas mindretall, bransjens representanter, finner at klager ikke kan anses å ha vært i aktsom god tro. Mindretallet legger vekt på opplysning om at fjernvarme faktureres i egen regning. Klager mottok ikke regninger på fjernvarme, men kun regninger på strøm. Mindretallet legger også vekt på at klager som har tatt anlegget i bruk burde skjønt at han ikke ble fakturert for fjernvarme.

En samlet nemnd bemerker avslutningsvis at innklagede ikke skulle øvet urimelig påtrykk på klager ved å true med inkasso så lenge det var tvist om kravet. Det er ikke i samsvar med god forretningsskikk.

På bakgrunn av flertallets vurdering anbefaler nemnda at kravet på kr 4.818,25 frafalles.

Dissens

VEDTAK

Nemnda anbefaler at kravet på kr 4.818,25 frafalles.

Oslo, 26. oktober 2009

Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.