Saken gjelder tvist om krav om forbruk etter at klager flyttet ut av boligen.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 11-1.
Historikk
01.01.07 Klager flyttet fra Vei nr 1. Der fikk han tilsendt strømregninger for sitt forbruk.
01.01.07 Klager flyttet inn i Bakken.
Strømbestilling 03.01.07.
15.08.07 Klager flyttet fra Bakken.
Den 28.08.07 ble det meldt om flytting fra Bakken.
xx.08.07 Klager flyttet inn i Vei nr 3. Der var strømforbruk inkludert i husleien. Forbruk er avlest 01.01.07, 07.03.07 og 22.06.07, men ikke 15.08.07. Forbruket er stipulert for lavt fram til avlesning 23.09.08.
Krav
Klager avviser opphørsregning for forbruk fram til 23.09.08 og ber om at de totale innbetalingene ses opp mot forbruket i den perioden han bodde i Bakken.
Partenes anførsler
Klager viser til at han ved en feil fortsatte å betale for strømabonnement etter at han flyttet ut fra leiligheten i Bakken. Feilen ble oppdaget i september 2008 og han ble avkrevd sluttoppgjør for for lav innbetaling i de 7 ½ månedene han bodde i leiligheten i Bakken samt for 12 måneder da den var bebodd av andre.
Klager viser til at leieavtalene for boligene han bodde i før og etter omtvistet periode på 7 ½ mnd i Bakken, var at i Vei nr 1, der han bodde før, var ikke strøm inkludert i husleien, men i Vei nr 3, der han bodde etterpå, var strøm inkludert. Dette forholdet var ikke klager klar over. Da han mottok regninger mens han bodde i Vei nr 3, trodde han de gjaldt Vei nr 3, men de gjaldt for Bakken. En annen grunn til at dette ikke ble oppdaget var at alle strømregningene siden august 2007 var adressert til Vei nr 3 og ikke til Bakken som abonnementet gjaldt for.
Klager viser til at det ikke ble avlest eller sendt melding om utflytting fra Bakken i august 07.
Klager viser til at det ikke ble tegnet nytt abonnement i Bakken før 23.09.08.
Klager finner det merkelig at innklagede kan opprettholde krav om nettleie i perioden frem til 23.09.08 når han beviselig flyttet ut den 15.08.07. Klager etterspør også ny leietakers ansvar for å melde innflytting og huseiers ansvar i denne forbindelse.
Innklagede viser til at de oppfattet at kundeforholdet skulle fortsette med endring på regningsadresse. Innklagede viser til at kunden fortsatte å betale strømregningene etter at flyttemelding av innsendt.
Innklagede viser til at når kunden flytter er det hans ansvar å melde fra om dette. Ved manglende oppsigelse er nettkunden ansvarlig for strømabonnementet inntil nettselskapet får lest av måler eller det er inngått avtale med annen strømkunde
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder tvist om krav knyttet til forbruk etter at klager flyttet ut av boligen.
I henhold til Standard nettleieavtale § 11-1 kan nettkunden si opp avtalen med 14 dagers varsel dersom han flytter eller på annen måte blir avskåret fra å benytte nettet. Det stilles ikke noe formkrav til oppsigelsen.
Det er i dette tilfellet uklart om avtalen ble sagt opp eller ikke. Nemnda viser til innklagedes logg der det fremkommer at et en representant fra utleier hadde ringt og opplyst at klager hadde flyttet. Det fremgår ikke av loggen hvilken betydning dette har for nettavtalen, om det er en oppsigelse, endring av fakturaadresse e.l.
Nemnda er av den oppfatning at begge parter må bære ansvaret for den misforståelsen som har oppstått. Innklagede burde ha stilt kontrollspørsmål om hva flyttemeldingen betydde for nettavtalen, og klager burde ha sagt opp nettavtalen ved flyttingen. Utleier har i tillegg uttrykt seg uklart på klagers vegne.
Nemnda anbefaler etter en samlet vurdering at krav om ytterligere betaling fra klager frafalles.
Nemnda ser at utleier har flere leiekontrakter hvor strøm dels er inkludert og dels skal betales av beboer, og nemnda anbefaler partene i denne saken å rette eventuelle krav til utleier og/eller beboer av leiligheten.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at krav om ytterligere betaling fra klager frafalles.
Oslo, 18. mai 2009
Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen 4 uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.