Klager er i brev av 27.10.09 gjort kjent med at nemnda kan behandle saker fra sameier og borettslag når et flertall av nemnda er enige i det og at saken under dette forbehold er tatt opp til behandling. Innklagede anser klager for å være næringskunde og benytter næringsavtale. Saken gjelder uenighet om hvorvidt dette er et næringsforhold eller ikke og dersom saken ikke avvises, uenighet om betalingsansvar for korrigert og etterfakturert forbruk.
Regelverk
Standard Netteleieavtale § 5-4. Nettleieavtale for næringskunder § 5-4.
Historikk
Nytt måleutstyr med toveiskommunikasjon ble montert 10.10.06.
Krav
Klager avviser korrigert etterfakturert krav.
Partenes anførsler
Klager har mottatt et etterfakturert krav på kr 102.007,02 for forbruk fra 2006 – 2009 for 16 eldreleiligheter.
Klager har fått opplyst at måleren ble feilprogrammert da den ble skiftet i 2006 og at dette er årsaken til etterfaktureringen. Klager hevder feilprogrammering skyldes forhold på innklagedes side som de må bære risikoen for.
Klager hevder det er varierende forbruk i leilighetene og klager har ikke reagert på det fakturerte forbruket. Feilen per leilighet har vært ca kr 177,- per måned. Klager hevder god tro med hensyn til de fakturaer de har mottatt. Klager hevder at det nå er umulig å kreve refusjon fra beboerne.
Klager tilbakeviser påstand om at nettleieavtale for næringskunder § 5-4 regulerer forholdet.
Klager viser til at stiftelsen har et vedtektsfestet formål med å leie ut til vanskeligstilte i kommunen uten at de har egen økonomisk fordel.
Innklagede viser til at kontroll viste programmeringsfeil i målerterminalen. Feilkoblingen har medført at måleren har registrert 2,5 ganger for lite forbruk i perioden 10.10.06 – 20.05.09. Innklagede har korrigert og etterfakturert for perioden fratrukket tidligere innbetalte beløp.
Innklagede viser til nettleieavtale for næringskunder § 5-4.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet om hvorvidt kunden er underlagt næringskontrakt. Dersom saken ikke avvises, uenighet om betalingsansvar for korrigert og etterfakturert forbruk.
Elklagenemnda kan behandle klager fra forbrukerkunder. Næringskunder faller utenfor nemndas kompetanseområde.
Nemnda har fått opplyst at klager er en stiftelse som driver en ideell virksomhet med utleie av boliger. Innklagede har ikke fremlagt undertegnet næringskontrakt med klager, men andre dokumenter, blant annet et brev fra 2005, som de hevder godtgjør at klager er næringskunde og underlagt næringskontrakt.
I vurderingen av om klager anses for å høre inn under kundegruppen som omfattes av næringskontrakt, har nemnda delt seg i et flerfall og et mindretall.
Nemndas flertall, lederen og bransjens representanter, er av den mening at de fremlagte dokumenter sannsynliggjør at klager hører inn under kundegruppen som omfattes av næringskontrakt og at brevet fra 2005 gir presumpsjon for at de var næringskunder fra før. Flertallet legger vekt på at en stiftelse i sin form er nærmere en næringsvirksomhet enn en privat forbrukerkunde. Flertallet anbefaler at saken avvises.
Nemndas mindretall, forbrukernes representanter, er av den mening at den ideelle stiftelsen fremstår som en samling av private forbrukerkunder som hver især kunne hatt forbrukerrettigheter.
På bakgrunn av flertallets vurdering, finner nemnda å avvise saken.
Dissens
VEDTAK
Nemnda avviser saken.
Oslo, 26. april 2010
Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Christine Otterstad, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.