Saken gjelder krav på leveringspliktpris etter navnendring på anlegg.
Regelverk
NVEs forskrift 301 § 7. Standard Nettleieavtale § 14.
Historikk
Endring på nettleieavtale / kraftleveranse i anlegget fra klagers manns navn til klagers navn i juli 2008.
Krav
Klager krever tilbakebetalt differansen mellom leveringspliktpris og den beste strømpris hun kunne valgt om nødvendig informasjon var blitt gitt.
Partenes anførsler
Klager anfører at hun ikke er gitt forståelig informasjon ved overførselen av nettleie og kraftleveranse fra hennes manns navn til hennes eget navn.
Innklagede viser til at de sendte velkomstbrev og to brev vedr. valg av kraftleverandør i siste halvår 2008. Innklagede hevder å ha fulgt de retningslinjer de er pålagt i forhold til gjeldende nøytralitetsprinsipper.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder tvist om strømpris etter navnendring i kundeforholdet innen samme husstand.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 14 kan nettkunden overdra nettleieavtalen med tilhørende rettigheter og plikter, etter nettselskapets forutgående samtykke, til andre innen samme husstand. Slik denne saken er opplyst legger nemnda til grunn at klager ønsket slik overdragelse av nettleieavtalen, det vil si at anlegget skulle lyde på fraseparert hustrus navn i stedet for mannes navn, da beskjed til nettselskapet om navneendring ble sendt. Nemnda kan ikke se at klager ønsket opphør og nytt abonnement. Selv om innklagede ikke forsto eller burde forstått dette ut i fra de opplysninger som ble gitt på navneendringstidspunktet, kunne innklagede, da situasjonen ble avklart i ettertid, avregnet klager på samme måte som klager tidligere ble avregnet ut i fra den opprinnelige strømavtalen.
Nemnda anbefaler etter dette at klager tilbakebetales differansen mellom leveringspliktpris og den strømpris klager tidligere ble avregnet etter.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at klager tilbakebetales differansen mellom leveringspliktpris og den strømpris klager tidligere ble avregnet etter.
Oslo, 26. oktober 2009
Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen 4 uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.