Saken gjelder høyt strømforbruk.
Regelverk
Standard Nettleieavtale §§ 5-4 og 6-3.
Historikk
Måleren ble kontrollert 18.12.08. Den gikk noe for sakte.
Ny måler ble satt opp samme dag.
Krav
Klager bestrider og krever erstatning for det unormalt høye strømforbruket hun har hatt de siste år.
Partenes anførsler
Klager påsto at måleren gikk feil. Etter at måleren ble skiftet i desember 2008 gikk strømforbruket ned. Klager viser til at fra 01.01.09- 01.03.09 var forbruket 652, mens i tilsvarende periode året før var forbruket 2236 kWh.
Klager viser til at etter 2004 har hun bodd alene.
Klager har ikke elektrisk oppvarming og varmtvann. Oppvarming og varmtvann er fra oljefyr.
Klager viser til at elektriker har sjekket hennes anlegg uten på finne feil.
Innklagede kan ikke finne grunnlag for at det er feil i målingen og faktureringen. Måleren ble kontrollert og viste at den gikk for sakte. Innklagede valgte ikke å etterfakturere for forbruket i 2008.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet om strømforbruk.
Måling av strømforbruk foretas av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Den som forlanger måleutstyret kontrollert, dekker kostnadene ved kontrollen. Dersom kontrollen viser forskriftsstridig avvik, skal nettselskapet bekoste kontrollen. Dersom det ikke er funnet feil på måleren, og det målte forbruket representerer et påregnelig forbruk, må kunden om han likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette.
Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det ikke var feil ved måleren og at forbruket ikke kan anses som upåregnelig. Nemnda finner det derfor etter en samlet vurdering sannsynlig at klager har brukt den strøm som er målt.
Nemnda bemerker at måleren burde vært seriemålt, ifølge Standard Nettleieavtale § 5-3.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 21. september 2009
Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.