Saken gjelder registrering av kunde på feil anlegg.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 5-4.
Historikk
01.10.08: Ny automatisk strømmåler installert og feilregistrering startet
09.02.10: Klager flyttet ut
Krav
Klager avviser krav så vel som forlikstilbud.
Partenes anførsler
Klager er etterfakturert for kr 10.402,08 ved utflytting av leilighet.
Klager betalte regningene som kom etter målerbyttet til automatisk strømmåler da hun ikke lenger behøvde å lese av.
Klager påberoper seg aktsom god tro og avviser krav så vel som forlikstilbud.
Innklagede viser til at de hadde registrert klager på feil anlegg og dette medførte etterfakturering i sluttfaktura.
Innklagede anser klager for å ha vært i god tro. Innklagede har fremsatt et forlikstilbud ved at kravet på kr 8.357,14 reduseres til kr 4.150,-.
Nemnda ser slik på saken
Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at feil fra innklagede førte til at klager ble registrert på feil bolig, og at klager av denne grunn ble fakturert for et lavere forbruk enn det faktiske. Innklagede aksepterer at klager var i god tro.
Det fremgår av nettavtalen § 5-4 fjerde ledd at nettselskapet ikke kan kreve etterbetaling dersom kunden er i aktsom god tro. Nemnda er av den oppfatning at kunden i dette tilfellet var i aktsom god tro. Nemnda viser til at målerstanden ble avlest automatisk, og at klager betalte de fakturaer hun mottok. Det var ikke noe ved disse fakturaene som ga grunn til mistanke om at noe var feil. Nemnda anbefaler at etterberegningskravet frafalles.
VEDTAK
Elklagenemnda anbefaler at etterberegningskravet frafalles.
Oslo, 11. oktober 2010
Leder: Einar Kaspersen Christine Otterstad, Forbrukerrådet Marius R. Johnsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.