Saken gjelder uenighet vedrørende krav på tilleggsbetaling som følge av feilregistrert måler.
Regelverk
Standard kraftleveringsavtale § 2
Historikk
25.01.84 – Klager ble nett- og strømkunde hos Hafslund.
23.12.02 – Klager skifter leverandør og ble strømkunde hos Norske Shell.
16.09.03 – Kundeforhold hos Hafslund nett og Norske Shell opphører og borettslaget inngår avtale om fellesmåling med Hafslund Strøm.
01.10.07 – Borettslaget inngår avtale om fellesmåling med LOS.
Juli 09 - Kraftleverandør tilbakebetaler kr. 12466,01 på grunn av forveksling av målere.
Krav
Klager ønsker innklagedes krav avvist.
Partenes anførsler
Klager benekter ikke at borettslaget i sin tid hadde fullmakt fra beboerne til å inngå avtale med kraftleverandør. Det er imidlertid den enkelte beboer som betaler strømselskapet og den enkelte beboer kan fritt velge en annen leverandør, slik han ser det. Klager var ukjent med at et beløp på 12466,01 ble utbetalt i juli 2009 og viser til at innklagede ikke tidligere i prosessen har opplyst om dette. Det er for han uforståelig at selskapet nå sier det var en feilutbetaling og krever godt og vel kr.10 000. Kunden er tilfreds med at nettselskap vil gjøre opp for den feil måling som ble foretatt frem til 2003, men mener at kraftleverandøren har gjort en rekke feil og at det er uriktig at de nå kan komme og kreve et beløp på 10 000 kr.
Klagers tidligere nettselskapopplyser at kunden var registrert på et feil målenummer frem til 16.09.03 da borettslaget inngikk avtale om fellesmåling. Nettselskapet vil tilbakebetale klager for nettleie for en periode på 10 år fra feilen ble oppdaget og bakover.
Innklagedes kraftleverandørviser til at de har inngått avtale med borettslaget om fellesmåling. Beboerne måles via en hovedmåler og forbruket fordeles deretter på den enkelte beboer. Beboerne kan ikke selv velge kraftleverandør ettersom det er borettslaget som er kunde.
Innklagede viser til at kunden 27.09.09 fikk utbetalt kr. 12 466,01 på bakgrunn av en avlesing på måler som i ettertid viste seg å tilhøre kunden, men som ble registrert den måler kunden var feilregistret på. Innklagede mener kunden ikke skulle fått denne utbetalingen, og viser til at dette er en målerfeil/avregningsfeil de har rett til å kreve etterbetaling for.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet vedrørende krav på tilleggsbetaling som følge av feilregistrert måler i borettslag med fellesmåling. Så vidt nemnda kan se foreligger det ikke et direkte kontraktsforhold mellom klager og innklagede kraftleverandør, men et avtaleforhold mellom borettslaget og innklagede kraftleverandør. Nemnda finner at saken faller utenfor nemndas arbeidsområde og avviser saken fra behandling.
Nemnda legger likevel til at klager ikke er forpliktet til å betale til innklagede kraftleverandør, men at innklagede kraftleverandør kan rette sitt krav mot borettslaget som i sin tur eventuelt kan rette krav mot klager.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda avviser saken fra behandling.
Oslo, 4. april 2011
Einar Kaspersen, Leder Christine Otterstad, Forbrukerrådet Marius R. Johnsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.