Sak: 10-694 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjelder etterfakturering. Klager krevde 75% reduksjon i det fakturerte beløp. Som følge av en svikt i innhentingssystemet for avlesing av forbruk, ble klager kun fakturert for 5% av forbruket. Klager viste til at nettselskapet var ansvarlig for feilen og påberopte seg god tro ettersom han m ente lavt forbruk skyldtes investering i varmepumpe og innkjøp av sparepærer. Han hadde bodd mesteparten av sitt voksne liv i et tropisk klima og hadde liten erfaring med norske forhold. Nemnda la til grunn at nettselskapet var ansvarlig for feil i innhentingssystemet, men mente klager ikke hadde sannsynliggjort aktsom god tro. Klager burde ha forstått at noe var galt på grunn av de lave beløpene han ble fakturert for. Uttalelsen var enstemmig.

Saken gjelder etterfakturering som følge av svikt i innhentingssystem til innklagede.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-4 og 6-5.

Historikk

16.09.09 – 23.06.10: Klager fakturert for 428 kWh.

25.08.10: Måleravlesning viser forbruk på 11 896 kWh siden 16.09.09.

Krav

Klager krever 75% reduksjon av etterfakturering.

Partenes anførsler

Klager forteller at han har bedt om manuell måler men fikk beskjed om at de ikke lenger var tilgjengelige. Klager viser til at innklagede har innrømmet at innhentingssystemet for avlesing av forbruk har sviktet. Han påberoper seg aktsom god tro og trodde at lave strømregninger skyldtes investering i boring etter jordvarme, installasjon av varmepumpe, 200 kvm gulvflate med vannbåren varme og innkjøp av sparepærer til alle lamper. Klager viser også til at han har levd mesteparten av sitt voksne liv i tropisk klima og har ingen erfaring fra Norge som kunne gitt ham referansepunkter til å handle annerledes. Han viser til at han etter å ha blitt informert om feilen har innført ytterligere tiltak i hjemmet for å lette forbruket.

Innklagede innrømmer og beklagerat innhentingssystemet har sviktet, noe som har forårsaket at kun ca. 5 % av klagers forbruk er blitt overført og fakturert. Klager ble fakturert for 428 kWh i perioden 16.09.09 – 23.06.10, mens måleravlesning 25.08.10 viste et forbruk på 11 896 kWh. Innklagede mener at feilen er av en slik størrelsesorden at klager ikke kan berope seg å ha vært i aktsom god tro og viser til § 6-5 i Energi Norges standardavtale for nettleie.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for etterfakturert forbruk. Klager krever 75% reduksjon i etterfakturering og viser til den feil han mener nettselskapet er ansvarlig for. Klager påberoper seg god tro.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet kreve etterbetaling for den tid målerfeilen kan ettervises. De måleverdier som i henhold til avtalens § 6-3 og 6-5 avleses av nettselskapets måleutstyr, danner grunnlaget for nettleie og energiforbruk i målepunktet og nettselskapet kan kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

Nemnda legger enstemmig til grunn at innklagede er ansvarlig for den feil ved innhentingssystemet som oppsto, men finner det ikke sannsynliggjort at klager var i aktsom god tro ettersom de fakturerte beløp var så lave og kun reflekterte 5% av klagers forbruk. Beløpene var så lave at klager burde oppfattet at noe var galt.

VEDTAK

Nemnda finner etter dette ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 7. mars 2011

Einar Kaspersen, Leder Christine Otterstad, Forbrukerrådet Marius R. Johnsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.