Sak: 11-117 Klage vedrørende etterfakturering – Hallingdal Kraftnett AS

Saken gjaldt etterfakturering pga manglende kontakt med automatisk måler. Klager avviste etterfakturert krav og anførte at han ikke visste om målerfeilen. Innklagede mente kunden hadde plikt til å følge med på fakturaen og se til at det han betalte for var riktig. Nemnda la til grunn at klager ikke kunne ha vært i aktsom god tro og han ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering pga manglende kontakt med automatisk måler.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5.

Historikk

2005 Målerbytte til måler med fjernavlesning

2008 Kommunikasjonsenhet ble skiftet. Ny terminal montert. Den gamle sendemåler var ok.

2010 Målesystemet med sendemåler og terminal skiftet

Forbruk i perioden 06.10.08 – 22.12.10 var 53 953 kWh.

Krav

Klager avviser etterfakturert krav.

Partenes anførsler

Klager viser til at han fikk brev datert 12.11.10 om at det ikke var kontakt med måleren. Klager undrer seg over at det tok nesten tre år før innklagede oppdaget feil ved måleren. Klager visste ikke om feilen, og hevder han ikke kan klandres for det som har oppstått og avviser kravet.

Innklagede registrerte at klagers anlegg over tid ikke hadde registrert forbruk og tok kontakt med klager i brev datert 12.11.10 og gjorde klager oppmerksom på feilen og henstilte til klager å lese av. Innklagede viser til at det var kommunikasjonssvikt mellom sendemåler og terminal.

Innklagede mener kunden også har plikt til å følge med på fakturaen og se til at det han betaler for er riktig. Kunden har fått flere fakturaer etter hverandre med 0 i forbruk uten at han har tatt kontakt.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering pga manglende kontakt med automatisk måler.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

Slik denne saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klager ikke kunne ha vært i aktsom god tro når han hadde fått flere fakturaer etter hverandre med 0 i forbruk og dermed lave fakturaer. I henhold til reglene kan nettselskapet etterberegne når kunden ikke var i aktsom god tro.

Nemnda finner etter dette ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 26. september 2011

Leder: Einar Kaspersen Linn Hogner, Forbrukerrådet Stian Thommesen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge Elklagenemndas vedtak er rådgivende.