Sak: 11-195 Klage vedrørende etterfakturering – TrønderEnergi Nett AS

Saken gjaldt manglende avlesninger grunnet feil ved måler. Klager krevde reduksjon av forbruket og pekte på at strømregningene var stipulert i 16 mnd pga feil med den fjernavleste måleren. Innklagede viste til at da feilen ble oppdaget sendte de brev til klager og ba om avlesning, men siden selve måleren var gått i svart var det ikke mulig å innhente avlesning. Kundens forbruk ble fastsatt skjønnsmessig. Nemnda var delt i spørsmålet om nettselskapet hadde samme anledning til å stipulere forbruk når det var automatisk måler som når det var avlesningsmåler montert i anlegget. Med dissens anbefalte nemnda at kravet mot klager burde reduseres med 10 %.

Saken gjelder manglende avlesninger grunnet feil ved måler.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 5-4.

Forskrift 301 § 3-5, 2. ledd.

Historikk

03.12.08 måler med toveiskommunikasjon installert.

01.09.09 målestand 17601. Før denne dato foreligger avlesninger med eksakt forbruk.

01.09.09. – 06.01.11 tvisteperiode

06.01.11 ny måler installert

02.04.11 målestand 7000

Krav

Klager krever reduksjon av forbruket i den omstridte perioden.

Partenes anførsler

Klager peker på at strømregningene har vært stipulert i 16 mnd pga feil med den fjernavleste måleren. Når han ble gjort oppmerksom på dette oppdaget han at selve måleren var gått i svart og at det ikke var mulig å foreta en avlesning. Klager hevder videre at siden fakturaene i denne perioden har vist en målestand, har det vært vanskelig for ham å oppdage denne feilen. Det stipulerte forbruket for 2010 gir et høyere forbruk enn tidligere, men klager peker på at de har gjennomført en rekke sparetiltak, noe som tilsendte fakturaer ikke tar høyde for.

Innklagede viser til at siste fjernavlesning er 01.09.09 og at etter dette har de ingen eksakte avlesninger. Da feilen ble oppdaget sendte innklagede brev til klager hvor de ba om avlesning av måleren, men siden selve måleren var gått i svart var det ikke mulig å innhente noen avlesning. Innklagede viser videre til standard nettleieavtale og hevder at det er i tråd med denne at de har fastsatt et skjønnsmessig forbruk. På bakgrunn av avlesninger levert etter 06.01.11 hevder innklagede at det estimerte forbruket ikke kan anses som urimelig.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder manglende avlesninger grunnet feil ved måler.

I henhold til nettleieavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, dog slik at nettselskapet plikter å påse at alle målerpunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf nettavtalens § 5-2. I avtalens § 5-4 heter det at dersom et måleapparat ikke har virket, kan nettselskapet stipulere forbruket.

I spørsmålet om nettselskapet har samme anledning til å stipulere forbruk når det er automatisk måler som når det er avlesningsmåler montert i anlegget, har nemnda delt seg i et flertall og et mindretall.

Nemndas flertall, nemndas leder og forbrukernes representanter, er av den mening at det kan diskuteres om det er anledning til å stipulere når det er automatisk måler montert i anlegget. Flertallet mener det er uheldig at det er stipulert i dette tilfellet. Det er videre beklagelig at nettselskapet ikke har et system eller rutiner som raskt fanger opp manglende kontakt med måler. Med et slikt system kunne de tatt kontakt med kunden så snart feil ble oppdaget og derved unngått stipulering.

I denne saken har innklagede stipulert så snart det ikke var kontakt med måleren og før klager rakk å reagere på fakturaene. Flertallet legger til grunn at innklagede, som har ansvaret for måleren, i denne saken selv er ansvarlig for at avlesning ikke forelå. Den usikkerhet som foreligger mht forbrukets størrelse og de manglende rutiner, mener flertallet at innklagede må bære ansvaret for.

Flertallet legger til grunn at klager skal betale for sitt forbruk, men at ut i fra ovenstående bør kravet reduseres skjønnsmessig med 10 %.

Nemndas mindretall, bransjens representanter, er av den mening at de samme forskriftsbestemmelsene gjelder om det er automatisk måler eller avlesningsmåler montert i anlegget og at innklagede kan stipulere forbruket i dette tilfellet.

På bakgrunn av flertallets vurdering, anbefaler nemnda at kravet mot klager reduseres skjønnsmessig med 10 %.

Dissens

VEDTAK

Nemnda anbefaler at kravet mot klager reduseres skjønnsmessig med 10 %.

Oslo, 24. oktober 2011

Leder: Einar Kaspersen Linn Hogner, Forbrukerrådet Stian Thommesen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.