Saken gjelder avregningsfeil.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 6-5.
Historikk
13.03.08 Bestilling av spotpris
01.04.08 – 27.12.10 Tvisteperiode
17.01.11Klager tok kontakt med kundesenter
Måleren er ikke kontrollert
Krav
Klager avviser etterfakturert krav.
Partenes anførsler
Klager viser til at siden han i 2008 gikk over til spotpris og installerte varmepumpe, var han ikke overrasket over lavere strømregninger. Klager har betalt punktlig ved autogiro og hadde ikke mistanke om feil før i desember 2010.
Klager mener innklagede har hovedansvaret for at fakturaene de sender ut er riktige.
Klager avviser påstand om at han har somlet med å gi tilbakemelding. Klager anfører at han ikke ønsket å innbetale beløpet i og med at han følte seg urettferdig behandlet og at han ga beskjed om det over telefon og at han ønsket saken prøvet for Elklagenemnda. Klager viser også til at han tok kontakt med inkassoselskapet da han mottok inkassovarsel.
Innklagede viser til at det oppsto feil ved bestilling av spotpris. Kunden ble da kun fakturert for månedsbeløp, nettleie og fastbeløp nettleie i perioden 01.04.08 – 27.12.10. Kraftleddet var falt bort. Feilen ble oppdaget da klager tok kontakt med kundesenter 17.01.11.
Innklagede viser til at det kom tydelig frem på alle fakturaer at det ikke ble fakturert for kraftleddet.
Innklagede har tilbudt reduksjon med 1/3 av ikke-fakturert totalforbruk. Resterende forbruk er fordelt over gjeldende prisperioder.
Innklagede mener at klager ikke kan ha vært i aktsom god tro, da det var tydelig fremkom på fakturaene at han ikke ble fakturert for kraft. Klager burde dessuten ha reagert på at fakturert beløp var veldig lavt.
Måleren er ikke kontrollert da det ikke er uenighet om forbruksavvik.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder avregningsfeil.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.
Nemnda legger til grunn at det i omtvistet periode ikke var fakturert kraftledd. Av denne grunn falt regningene merkbart. Nemnda mener klager burde oppdaget dette og kan ikke se at klager kan anses for å ha vært i aktsom god tro. Nemnda legger til grunn at klager er ansvarlig for å betale for den strøm som er brukt og innklagede har anledning til å etterfakturere når klager ikke har vært i aktsom god tro. Nemnda anbefaler klager å akseptere innklagedes forslag til minnelig løsning.
Nemnda finner etter dette ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 26. september 2011
Leder: Einar Kaspersen Linn Hogner, Forbrukerrådet Stian Thommesen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.