Sak: 11-329 Klage vedrørende sluttfaktura – Telinet Energi AS

Saken gjaldt sluttavregning. Klager forsto ikke den tilsendte fakturaen og krevde en forståelig faktura. Innklagede viste til at ved opphør av kundeforhold ble alle ubetalte fakturaer tilbakeført på sluttoppgjøret. Nemnda anbefalte enstemmig at klager burde gis en faktura som var oversiktlig og forståelig.

Saken gjelder sluttavregning

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 2.

Historikk

13.12.10: Faktura pålydende 10 064,84 kr.

18.12.10: Faktura pålydende 6886, 23 kr.

24.01.11: Sluttavregning pålydende 10 072, 56 kr.

01.07.11: Ny sluttavregning pålydende 10 169, 39 kr.

Krav

Klager bestrider sluttavregning og krever en forståelig faktura.

Partenes anførsler

Klager reagerte da han fikk tilsendt akontofaktura for januar og februar pålydende 10 064,80 kr. Denne ble senere erstattet av ny faktura pålydende 6888,23 kr uten at klager mottok en kreditnota. Klager valgte så å bytte strømleverandør og mottok i stedet en sluttavregning. Klager peker på at i sluttavregning datert 01.07.11 er det oppført akontobeløp på 6468, 50 kr som skiller seg fra tidligere faktura samt en diversepost pålydende 8297, 04 kr uten å identifisere hva denne posten inneholder. Klager forstår derfor ikke den tilsendte fakturaen.

Innklagede viser til at ved opphør av kundeforhold blir alle ubetalte fakturaer tilbakeført på sluttoppgjøret. Innklagede hevder å ha sendt klager ny regning med oversikt over totalt forbruk fra 01.01.10 til opphørsdato, hvor også klagers tidligere innbetalinger fremgår.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder sluttavregning.

Nemnda legger til grunn at en faktura skal være oversiktlig og forståelig. Slik denne saken er opplyst kan ikke nemnda se at innklagede har sannsynliggjort sitt krav på en forståelig måte. Nemnda anbefaler at klager gis en faktura som er oversiktlig og forståelig.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager gis en faktura som er oversiktlig og forståelig.

Oslo, 28. november 2011

Leder: Einar Kaspersen Linn Hogner Forbrukerrådet Stian Thommesen, Forbrukerrådet Ola Bergheim, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.