Sak: 11-521 Klage vedrørende fakturering - Telinet Energi AS

Saken gjaldt fakturert strømforbruk på grunn av manglende utsendelse av faktura. Klager avviste etterfakturert krav da hun mente at hun hadde sagt opp Telinet som leverandør og gått tilbake til sin netteier som leverandør. Klager påsto å ha vært i god tro og viste til at det på fakturaene i tvisteperioden sto hvem som var netteier og at Telinet Energi AS var leverandør. Telinet Energi AS avviste at klager hadde avbestilt leveranse fra dem. De hadde ikke sendt løpende fakturaer på grunn av en feil i egne systemer og hadde nå etterfakturert. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder fakturert strømforbruk på grunn av manglende utsendelse av faktura tidligere.

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 2-2.

Historikk

23.10.07 Klager tegnet kraftleveringsavtale med Telinet

27.09.10 Kraftleveringsavtalen med Telinet opphørte

27.09.10 Klagers eks-mann var nettkunde på anlegget fram til denne dato

27.09.10 Klager tegnet nettleieavtale i eget navn

Krav

Klager avviser etterfakturert krav.

Partenes anførsler

Klager avviser fakturert krav da hun mener at hun hadde sagt opp Telinet som leverandør i september 2008 og var gått tilbake til sin netteier som leverandør. Klager kan ikke dokumentere oppsigelse av kraftleveringsavtalen.

Klager viser til at Telinet markedsfører at de forhåndsfakturerer kunder for å sikre dem billigere strøm. Dersom Telinet ikke har forhåndsfakturert i henhold til forutsetningen for avtalen, er det et forhold som Telinet må bære risikoen for.

Klager påstår hun har lest av strømmåleren og betalt strømregningene hver måned og vært i god tro om at beløpet var korrekt.

Klager viser til at det på fakturaene i tvisteperioden står hvem som er netteier og at Telinet Energi AS er kraftleverandør.

Telinet Energi AS avviser at klager har avbestilt leveranse fra dem i september 2008. Telinet hevder å ha levert kraft til klager fram til 27.09.10.

Telinet hadde ikke sendt løpende fakturaer på grunn av en feil i egne systemer og har nå fakturert kr 24.499,71. De har redusert kravet til kr 20.000,- på grunn av feilen og på grunn av at deler av kravet er foreldet. Telinet viser til at sluttavregningen er basert på reelt forbruk og tall innhentet fra klagers netteier.

Telinet undrer seg over at klager ikke har etterspurt faktura på kraft.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder fakturert strømforbruk på grunn av manglende utsendelse av faktura tidligere.

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-2 kan kraftleverandør kreve tilleggsbetaling ved faktureringsfeil. Tilleggsbetaling kan ikke kreves dersom feilen skyldes forhold hos kraftleverandøren og kunden var i aktsom god tro.

Slik denne saken er opplyst legger nemnda til grunn at Telinet Energi AS ikke har fakturert tidligere på grunn av en faktureringsfeil. Nemnda legger videre til grunn at klager har brukt strømmen og at det ikke er sannsynliggjort at hun har gått over til en annen leverandør. Nemnda kan ikke se at klager har vært i aktsom god tro når hun bare har fått fakturaer på nettleie fra sin netteier og ikke mottatt fakturaer på kraftleveranse. Nemnda legger vekt på at når man velger en ny leverandør må en forvente å få regning.

Nemnda legger vanlig foreldelsesfrist av fordringer på tre år til grunn. Fristen avbrytes ved innsendelse av saken til Elklagenemnda. Foreldelse ble avbrutt da nemnda mottok saken 12.12.11. Krav fra tidligere enn tre år før denne dato, det vil si fra før 12.12.08 er foreldet. Det forutsettes at det er hensyntatt ved den nedjustering Telinet har gjort.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 14. mai 2012

Einar Kaspersen, leder Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Christine Ottersen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemnda sitt vedtak er rådgivende.