Saken gjelder uenighet om beregning av tilgodebeløp.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § § 5-4 og 5-5.
Foreldelsesloven § 2 og 10.
Historikk
22.08.03 Første målerbytte
17.11.10 Varmepumpe installeres
26.01.11 Andre målerbytte
29.04.11 Kontroll av måler som stod på anlegget fra august 2003 – januar 2011 viser en kalibreringsfeil på 22,5 % feil i telleverk
Måler er ikke kontrollert ved seriekobling hos kunde.
Krav
Klager krever ny beregning av tilgodebeløp og tilbakebetalt helt fra 2003.
Partenes anførsler
Klager viser til at han høsten 2010 installerte varmepumpe, og at feilen først ble oppdaget etter dette. Klager påpeker at Haugaland Kraft AS var klar over at denne feilen kunne oppstå, men at måler likevel ikke ble byttet ut på et tidligere tidspunkt. Klager hevder at 2010 var et ekstremår med lang og kald vinter, og at det derfor er urimelig å anta at feilen oppstår først i 2010. Klager krever tilbakebetaling fra 2003. Klager ber også vurdert om han kan kreve erstatning for tort og svie samt renter.
Haugaland Kraft AS viser til historiske måledata og kan ikke se at feilen kan ha oppstått tidligere enn 2010. De har valgt å kreditere forbruk for perioden 26.01.08 til 26.01.11 med kr 46.011,41. Denne krediteringen tilsvarer ca 50 % i forhold til avregnet og fakturert forbruk i samme periode for en måler som er kontrollert til å gå 22,5 % for fort. De påpeker at lignende type målere først får denne typen feil etter å ha vært i bruk i noen år, og siden klagers forbruk forut for beregnet periode ikke skiller seg nevneverdig fra år til år, finner de det lite sannsynlig at feilen har oppstått tidligere.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet om beregning av tilgodebeløp.
Slik denne saken er opplyst legger nemnda til grunn at det er uavklart når feilen med måleren oppsto. Nemnda finner det mest sannsynlig at feilen oppsto i 2010 og legger vekt på at det har vært et relativt likt forbruk hele tiden. Uansett legger nemnda til grunn at Haugaland Kraft AS har gitt klager et godt oppgjør og tatt høyde for at det er uavklart når feilen oppsto.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 22. august 2012
Einar Kaspersen, leder Christine Otterstad, Forbrukerrådet Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.