Saken gjelder krav om kompensasjon for oppfølgingsarbeidet med å avklare fakturaspørsmål.
Regelverk
Forskrift 302 § 14-2. Standard Nettleieavtale § 13.
Historikk
14.10.11 – Kundeforhold opprettet. Hovedsikringer 3x160A. Forventet årsforbruk i underkant av 78 000kWh.
Krav
Klager ønsker kompensasjon for oppfølgingsarbeidet med å avklare fakturaspørsmål.
Partenes anførsler
Klager klaget på en faktura den 09.10.12 og fulgte opp saken for å få svar.
Klager hevder Hafslund neglisjerer selvpålagte tidsfrister gjentatte ganger og viser kundeforakt. Klager ønsker rimelig kompensasjon for tort og svie etter å ha nedlagt ca. 10 timer på forgjeves oppfølging av Hafslund.
Hafslund Nett AS sendte en e-post til klager den 04.01.13 som etter deres syn belyste alle forhold rundt klagers kundeforhold. Hafslund beklager at de ikke besvarte klagers henvendelse på et tidligere tidspunkt.
Hafslund kan ikke se at det er feil ved faktureringen og kan heller ikke se at klager er berettiget til kompensasjon for klagers eget arbeid i forbindelse med henvendelsene til kundesenteret. Hafslund kan ikke se at klager har hatt et økonomisk tap.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder krav om kompensasjon for oppfølgingsarbeidet med å avklare fakturaspørsmål.
Nemnda legger til grunn at det ikke er hjemmel for å tilkjenne erstatning for tort og svie hverken i Standard Nettleieavtale § 13 eller i henhold til alminnelige erstatningsregler. Nemnda kan heller ikke se at klager har hatt et økonomisk tap. Ut i fra dette legger nemnda til grunn at det ikke påhviler Hafslund Nett AS noe ansvarsgrunnlag.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 27. mai 2013
Espen Lindbøl, leder Linn Hogner Jahr, Forbrukerrådet Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Astrid M. Hilde, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.