Saken gjelder uenighet om betaling for periode klager ikke kjente til at hun ble oppført som kunde.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 2.
Historikk
02.01.13 – Flyttemelding innsendt.
01.11.12 er flyttedato med klagers overtagelse av avtalen
01.11.12 - 08.01.13 – Omtvistet periode
Krav
Klager avviser betalingsplikt for omtvistet periode.
Partenes anførsler
Klager undrer seg over at Lyse har godkjent en avtale om et kundeforhold til henne og hevder hun ikke kjente til at strømabonnementet ble overført til henne med virkning fra 01.11.12. Klager viser til at Lyse først gjorde henne kjent med dette 08.01.13. Klager undrer seg også over å ha mottatt faktura med stipulerte målerstander og at hun er krevet for strøm levert i henhold til reglene om leveringsplikt.
Klager avviser betalingsplikt for omtvistet periode.
Lyse Elnett AS viser til at de mottok flyttemelding 02.01.13 og at den hadde virkning tilbake i tid til 01.11.12.
Lyse har tilbudt å kompensere klager for påslaget i den perioden hun sto på leveringsplikt.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet om betaling for periode klager ikke kjente til at hun ble oppført som kunde.
Det går frem av Standard Nettleieavtale § 2 at dersom uttak av kraft skjer uten at gyldig nettleieavtale foreligger, anses brukeren å ha godtatt og tiltrådt nettselskapets vilkår for nettleie. Dersom gyldig kraftleveringsavtale ikke foreligger, anses brukeren å ha godtatt og tiltrådt nettselskapets vilkår for levering av kraft i samsvar med reglene om leveringsplikt.
Nemnda legger til grunn at uavhengig av hvem som har meldt klager inn som kunde, må hun betale for den kraft hun har brukt. Den målerstand som er oppgitt ved overtagelse av abonnementet kan fremstå som underlig, men nemnda kan ikke se at det har betydning for sakens utfall siden dette er i kundens favør.
Nemnda bemerker at det har tatt uforholdsmessig lang tid for innklagede å registrere kundeskifte og gi tilbakemelding om at kundeforholdet er opprettet.
Nemnda legger til grunn at Lyse allerede har frafalt tillegget for ventetariff og finner ut i fra dette ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 19. juni 2013
Espen Lindbøl, leder Linn Hogner Jahr, Forbrukerrådet Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.