Saken gjelder etterfakturering pga. feilavlesning.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 6-5.
Historikk
2006 – Klager flyttet til bolig
2014 – Klager flyttet fra bolig
Krav
Klager avviser etterfakturert krav.
Partenes anførsler
Klager er etterfakturert på grunn av feilavlesning.
Klager viser til at det på hans strømmåler er to ulike tallrekker. Klager melder målerstand via nett ved bruk av smarttelefon. Han skrev inn den ene tallrekken, men totalforbruket ble ikke godkjent av nettselskapet. Klager skrev inn den andre tallrekken og denne ble godkjent av nettselskapet. Klager har derfor gått ut fra at dette var riktig tall i og med at han aldri fikk tilbakemelding om noe annet i de seks årene han har bodd i huset.
Klager har bodd i huset siden 2006 og fikk i 2015 beskjed om at måleravlesning var feil. Feilen skal etter det klager har fått opplyst ha skjedd siden 2001. Klager flyttet fra boligen i desember 2014.
Klager påberoper seg god tro om at måleravlesningene var korrekte.
Klager avviser krav og mener nettselskapet har ansvar for at de har strømmålere som fungerer opp mot nettløsningene de tilbyr for strømavlesning.
NTE Nett AS viser til at klager har lest av feil telleverk fra 13.12.06 til 14.01.15. Klager har lest av telleverket for overforbruk. Det er totalforbruket som skal leses av. Overforbrukstelleverket er innstilt på 2 kW for denne måleren. Klager er dermed blitt avregnet for kun forbruk over 2 kW, dvs. et forbruk på 5 377 kWh for 2014.
NTE krever etterbetaling for avregningsfeilen i henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5. Krav om etterbetaling er stipulert til et forbruk på 8 000 kWh for 2014 i tillegg til forbruket på 5 377 kWh som er avregnet tidligere.
NTE hevder de kan kreve etterbetaling for avregningsfeilen. NTE har kun krevet etterbetaling for det siste året, 2014, selv om regelverket åpner for at de kan kreve for de tre siste årene.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder etterfakturering pga. feilavlesning.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5 kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil.
Nemnda legger til grunn at nettselskapet har anledning til å etterfakturere i henhold til § 6-5.
Slik nemnda ser det har nettselskapet lagt frem et godt tilbud til en minnelig løsning.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 27. april 2015
Elklagenemndas sammensetning:
Espen Lindbøl, leder
Anne Kittilsen, Forbrukerrådet
Martin Tonning, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.