Saken gjelder etterfakturering på grunn av feil montert måler.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 5-4.
Historikk
1997 – Nybygget enebolig
05.12.14 – Klager tok kontakt med nettselskapet
08.12.14 – Målerkontroll og målerbytte. Måleren var feil montert, trolig helt fra 1997
Krav
Klager avviser etterfakturert krav.
Partenes anførsler
Klager viser til at de flyttet fra rekkehusleilighet til ny enebolig i 1997. Klager reagerte umiddelbart på lav strømregning som var betydelig lavere enn forventet og kontaktet Fortum per telefon, men fikk beskjed om at alt var i orden.
Klager har hele tiden lest av målerstanden månedlig og meldt inn målerstand via automatisk telefontjeneste.
Klager tok igjen kontakt med selskapet da målerstanden i november 2014 knapt var endret fra forrige avlesning. Klagers måleravlesning 01.01.15 ble ikke godtatt og klager tok etter noen dager kontakt med selskapet igjen.
Klager er etterfakturert for tre år og finner det urimelig at hun skal betale for feil som skyldes monteringen av strømmåleren da huset var nytt. Klager poengterer at hun umiddelbart informerte om det overraskende lave forbruket etter innflytting i 1997.
Hafslund Nett Øst AS etterfakturerer for tre år. Nettselskapet har fakturert klager månedlig med ca. kr 270 og mener klager burde undersøkt dette nærmere i de 17 årene som var gått siden huset var nytt.
Nettselskapet viser til at det ved målerkontroll ble påvist at måleren var feil montert, trolig helt fra den ble satt opp i 1997.
Nettselskapet
har avskrevet klagers faktiske forbruk i 14 år og har etterfakturert fra 01.01.12 med et beregnet forbruk på 15 000 kWh.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder etterfakturering på grunn av feil montert måler.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet kreve etterbetaling for den tid målerfeilen kan ettervises. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.
Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det var feil ved måleren som forårsaket at Hafslund Nett Øst AS ikke fikk de data de trengte for å fakturere reelt forbruk. Nemnda legger videre til grunn at klager må betale for forbrukt strøm og at det etterberegnede årsforbruket på 15 000 kWh er et godt tilbud.
Nemnda mener at Hafslund Nett Øst AS i hht. §5-4 kan etterfakturere for tre år, slik de også har gjort.
Nemnda finner ikke at kunden kan påberope seg aktsom god tro slik denne saken er opplyst.
Nemnda finner ut i fra dette ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 15. juni 2015
Elklagenemndas sammensetning:
Espen Lindbøl, leder
Anne Kittilsen, Forbrukerrådet
Linn Hogner Jahr, Forbrukerrådet
Ola Bergheim, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.