Saken gjelder hvorvidt netteier har rett til å etterfakturere kunden for umålt forbruk.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 5-4. Standard Tilknytningsvilkår §§ 4-2 og 6.
Historikk
2000 – Kundeforhold opprettet
2005/2006 – Ny 3-fas inntakskabel
05.12.2014 – Nettselskapet mottok ferdigmelding fra el-entreprenør ved skifte av sikringsskap
18.12.2014 – 1-fasemåler ble byttet ut med 3-fasemåler
Krav
Klager avviser etterfakturert krav.
Partenes anførsler
Klager renoverte kjøkken i november 2014. Elektriker avdekket at en av strømfasene var umålt. Dette var ukjent for klager. Klager mener feilmålingen oppsto 2005/2006 i forbindelse med oppføring av garasje. Da ble en strømstolpe flyttet og det ble lagt ny inntakskabel til boligen. Inntaksboksen ble samtidig byttet. Dette arbeidet ble utført av Troms Kraft Nett AS og de var således kjent med endringer i anlegget. Klager betalte regningen. Elektrikerarbeidet i boligen og i garasjen ble utført av installatør. Klager mottok samsvarserklæring fra installatør.
Klager har ikke på noe tidspunkt vært klar over at en av strømfasene har stått umålt fra 2005/2006 og inntil det ble avdekket av ny elektriker i november 2014. Klager påberoper seg aktsom god tro.
Klager tilbakeviser påstand om at de burde reagert på redusert forbruk etter endringer i anlegget i 2005/2006 da de hadde iverksatt tiltak for å redusere forbruket ved etterisolering, nattsenking på panelovner og fyrt en del med ved. Voksne barn hadde flyttet ut.
Troms Kraft Nett AS viser til at de den 05.12.2014 mottok ferdigmelding fra el-entreprenør som da skulle skifte sikringsskap. Ferdigmeldingen inneholdt opplysninger om at den 3. fasen hadde stått umålt i forbindelse med en omlegging av ny hovedkabel og sikringer noen år tidligere. Den daværende 1-fasemåler ble byttet ut med 3-fasemåler slik at alt forbruket nå ble målt.
TKN kan ikke se å ha mottatt noen ferdigmelding fra daværende el-entreprenør i 2005/2006 og dermed har ikke TKN hatt kjennskap til at eier eller en representant av eier har utført endringer i den elektriske installasjonen som krevde et bytte av måleutstyr, samt tilkoblet denne installasjonen til distribusjonsnettet.
TKN hevder de ikke ble varslet om endring av målepunktet og da ikke visste om denne endringen i målepunktet med den konsekvens at riktig måleutstyr ikke ble montert. TKN viser til at klager leste av måleren og forbruket ble betraktelig redusert samtidig som klager økte effektuttaket av anlegget. Klager burde derfor ha reagert på at regningene ble redusert med omtrent 31% etter endringer i målepunktet ble utført i 2005/2006.
TKN har iht. § 5-4 etterfakturert differansen mellom antatt forbruk og det målte forbruket i faktura pålydende kr 9 254,15 for perioden 01.01.12 – 18.12.14. TKN har bare etterfakturert for tre år selv om foreldelsesloven gir anledning til å fakturere helt tilbake til da feilen oppsto ut fra at de ikke hadde kjennskap til feilen før nå.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder hvorvidt netteier har rett til å etterfakturere kunden for umålt forbruk.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet kreve etterbetaling for den tid målerfeilen kan ettervises. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.
Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at klagers installatør ikke sendte ferdigmelding etter utført arbeid i anlegget i 2006/2007 og at TKN ikke hadde kjennskap til at det var utført endringer i den elektriske installasjonen som krevde bytte av måleutstyr. Når det ikke foreligger ferdigmelding, får det konsekvenser for klager. Det er ikke begått feil av nettselskapet og de har anledning til å etterfakturere i henhold til § 5-4. Spørsmål om god tro gjelder da ikke i denne saken.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 7. september 2015
Elklagenemndas sammensetning:
Einar Kaspersen, leder
Anne Kittilsen, Forbrukerrådet
Linn Hogner Jahr, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.