Saken gjelder etterfakturering.
Regelverk
Standard Nettleieavtale §§ 5-2, 5-4 og 6-5.
Standard Kraftleveringsavtale § 2-2.
Historikk
1995 – Klager kjøpte hus for utleie
1998 – Nettselskapet utførte kontroll av klagers anlegg. Ikke funnet feil
06.03.14 – Nettselskapet utførte ny kontroll av anlegget og fant feilkobling
Krav
Klager avviser etterfakturert krav.
Partenes anførsler
Klager hevder han var i god tro om at anlegget var i orden etter kontrollen i 1998. Etter ny kontroll 06.03.14 ble klager etterfakturert for stipulert forbruk for tre år med til sammen kr 33 556,80.
Klager er sikker på at feilkobling må ha skjedd før han kjøpte huset.
Klager påberoper seg aktsom god tro i henhold til § 6-5 og avviser etterfakturert krav.
Midtnett Buskerud ASviser til at det ved kontroll i 1998 ikke ble funnet feil på anlegget. Ved ny kontroll 06.03.14 ble det oppdaget at kurser var umålt ved at det var lagt ledninger rett fra hovedbryter til tre kurser slik at disse gikk utenom måler.
Midtnett Buskerud påstår at feilen på anlegget er oppstått etter kontrollen i 1998.
Midtnett Buskerud hadde ut fra dette fakturert på feil grunnlag og har etterfakturert for tre år fra 01.03.11 til 01.03.14 for nettleie, avgifter og kraft for tre umålte kurser i henhold til Standard Nettleieavtale §§ 5-4 og 6-5 og Standard Kraftleveringsavtale § 2-2. Med fratrekk av foreldet beløp på kr 13 065,28, opprettholder Midtnett Buskerud sitt krav som utgjør kr 20 511,51.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder etterfakturering.
Standard Nettleieavtale inngås direkte mellom nettselskapet som leverandør av nettjenester og kunden som bruker av nettjenester. Tilsvarende gjelder for Standard Kraftleveringsavtale der partene i avtalen er kunden som kjøper av elektrisk kraft og kraftleverandør som selger av elektrisk kraft.
I denne saken legger nemnda til grunn at klager ikke er part i avtalene om nettjenester eller kraftleveranse som Midtnett Buskerud AS påberoper seg ut i fra at klager ikke er bruker av nettjenester eller kjøper av elektrisk kraft på anlegget. De bestemmelsene i avtalene som selskapet har brukt gir derfor ikke grunnlag for etterberegningskravet. Selskapet har heller ikke påvist andre rettsgrunnlag for sitt krav mot klager.
Nemnda anbefaler at krav mot klager frafalles.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at krav mot klager frafalles.
Oslo, 26. oktober 2015
Elklagenemndas sammensetning:
Frode Støle, leder
Linn Hogner Jahr, Forbrukerrådet
Tina Jaasund Løland, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.