Sak: 17-024 Klage vedrørende fakturering - Vesterålskraft Nett AS

Saken gjaldt fakturering. Klager hevdet at nettselskapet hadde endret nettleien uten varsel i 2016 og 2017, og krevde at selskapet pålegges å endre rutiner for varsling av prisøkning. Klager krevde også at han ble fakturert etter tidligere gjeldende tariff frem til 11.02.17. Klager reagerte på at Vesterålskraft nett AS økte nettleien ved to anledninger uten noen form for varsel om nettleieøkning. Vesterålskraft Nett AS viste til at de annonserer endringer i nettleien på selskapets nettside. Vesterålskraft Nett AS avviste krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder fakturering.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 6-2 og 6-4.

Historikk

01.01.16 – Tariffendring

01.01.17 – Tariffendring  

Krav

Klager krever at selskapet pålegges å endre rutiner for varsling av prisøkning. Klager krever også at han blir fakturert etter tidligere gjeldende tariff for nettleie (fastbeløp og energiledd), i hele 2016 og frem til 11.02.17.

Partenes anførsler

Klager reagerer på at VKN har økt nettleien ved to anledninger 01.01.16 og 01.01.17 uten noen form for varsel om nettleieøkningen. Klager viser til fakturaer, og hevder at han ikke har blitt varslet.

Klager anfører at selv om selskapet hadde varslet via fakturaene, så hadde det ikke vært tilstrekkelig.

Klager krever at selskapet pålegges å endre rutiner for varsling av prisøkning. Klager krever også at han blir fakturert etter «gammel» nettleiepris frem til 11.02.17.

Vesterålskraft Nett AS (VKN) viser til at de annonserer endringer i nettleien på deres nettside. VKN påpeker at kundene blir gjort oppmerksomme på endringene ved at det følger av fremsiden av fakturaen samt at det henvises til selskapets nettside.

VKN viser til at antall privatkunder som har efaktura utenom de gjennomfakturerte er 495. Blant disse er klager. VKN skriver at for disse kundene har muligens fakturatekst med melding om tariffendring falt ut, og beklager dette.

VKN avviser klagers krav.

Nemnda ser slik på saken

Sakens hovedspørsmål er om nettselskapet kan endre sine nettleiepriser (tariffer) uten direkte varsel til en kunde.

Standard Nettleieavtale § 6-4 lyder slik:

§ 6-4 Endring i tariffer og betalingsvilkår

Nettselskapene skal i rimelig tid før endring av tariffer og/ eller øvrige betalingsvilkår trer i kraft informere kunden om endringene. Endringer kunngjøres ved direkte melding til kunden eller på annen egnet måte og skal inneholde en begrunnelse for eventuelle tariffendringer.

Ut fra partenes uttalelser i saken, er det etter nemndas vurdering sannsynlig at klager ikke har mottatt direkte varsel om økning av nettleietariff ved påskrift på faktura, selv om de fleste nettkundene har fått slikt varsel. Nettleieavtalen inneholder imidlertid ikke noe absolutt krav om direkte varsel til nettkundene ved endringer av priser og vilkår, jf formuleringen «eller på annen egnet måte». Det er tydelig informert på nettsidene til Vesterålskraft Nett AS hvilke nettleiepriser som gjelder for fra 1. januar i henholdsvis 2015, 2016, 2017 og 2018. Etter nemndas syn er varsling ved tydelig informasjon på nettselskapets nettsider tilstrekkelig til å oppfylle kriteriet «på annen egnet måte», blant annet fordi det er vanlig at nettselskapene endrer tariffene hvert år.

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Oslo, 13. mars 2018

Frode Støle, leder

Paal Bjønness, Forbrukerrådet

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.