Saken gjelder tvist om avtaleinngåelse og fakturering.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 2.
Historikk
01.03.14 – Kundeforhold opprettet.
21.07.17 – Kundeforhold avsluttet.
Krav
Klager avviser fakturerte krav pålydende kr. 19 456,53 og krever dette tilbakebetalt.
Partenes anførsler
Klager reagerer på at Nordvest Nett AS har opprettet avtale uten hans samtykke. Klager påpeker at han ikke har vært bruker av dette anlegget og sier at dette kan dokumenteres.
Klager viser til leieavtale i leilighetskomplekset og påpeker at det følger av leieavtalen at leier tegner eget abonnement.
Klager mener at det er urimelig at han skal ha ansvar for at han feilaktig har betalt fakturaer på dette abonnementet.
Klager viser til hans signatur på måleravlesning og påpeker at dette ikke har noe tilknytning til abonnementet og påpeker at det kun var for å vitne at leietaker noterte korrekt målerstand.
Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.
Klager avviser fakturerte krav og krever dette tilbakebetalt.
Nordvest Nett AS (NVN) viser til at tvisten gjelder en leilighet som ligger i et leilighetskompleks som klager eier. Den 06.03.14 tok klager kontakt med NVN da leietaker har flyttet ut av leiligheten. Avlesningen er signert av ny og gammel kunde, som var klager. NVN viser til at de ikke mottok noen tilbakemeldinger fra klager vedrørende denne leiligheten, slik at abonnementet ble satt over på klager med virkning fra 01.03.14. NVN påpeker at klager har i perioden fra 01.03.14 til 21,07.17 betalt for abonnementet. NVN hevder at det er utleier som må holde oversikt over hvem som skal stå som abonnent på en utleieleilighet.
NVN anfører at ut i fra klagers handling, samt tidligere praksis, så hadde de ingen grunn til å forstå at dette abonnementet ikke skulle stå på klager. NVN viser til forslag til avtale som ble fremvist fra klager den 21.08.17, der klager ba om at han skulle bli kreditert fra den 11.08.14 da ny leietaker flyttet inn og påpeker at klager bekreftet at han skulle stå som abonnent fra 01.03.14.
NVN viser til samtale med ny kunde den 29.08.17 og anfører at det kom frem at kunden hadde oppfattet at hun leide leiligheten inkl. strøm og derfor har hun ikke reagert på at hun ikke fikk strømregninger.
NVN hevder at det økonomiske oppgjøret må foretas mellom utleier og leietaker. NVN opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder tvist om inngåelse av avtale.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 1 inngås nettleieavtale direkte mellom nettselskapet som leverandør av nettjenester og nettkunden som bruker av nettjenester.
Slik saken er opplyst og dokumentert, legger nemnda til grunn at klager tok kontakt med NVN da leietaker flyttet ut av leiligheten den 01.03.14. NVN anfører at klager signerte måleravlesningen. Klager anfører at hans signatur kun var for å vitne at leietaker noterte korrekt målerstand. Den signerte måleravlesningen må ses i sammenheng med epostmeldingen fra klager hvor avlesningen ble oversendt nettselskapet, hvor det fremgår at leietaker har flyttet til en annen leilighet og at den fraflyttede leiligheten – som klager eier – nå «er ledig og bes stå på vent nokre dager». Det må også ses i sammenheng med at klager eier flere leiligheter i bygget og at han – personlig eller gjennom sine selskaper – er og har vært nettkunde på flere av leilighetene. NVN opplyser i tilsvaret at de tidligere har fått tilbakemelding fra klager om at de ikke skal stenge anlegg ved skifte av leietaker uten at han gir melding om stenging. Nettselskapet satte over abonnementet på klager da klager ikke gav noen flere tilbakemeldinger vedrørende leiligheten. Nemnda vurderer etter omstendighetene dette som en rimelig forståelse av klagers samlede kommunikasjon til nettselskapet.
Det er uomtvistet at klager har betalt for strømforbruket for perioden 01.03.14 til 21.07.17. Klager krever at han blir kreditert fra 11.08.14 da ny leietaker flyttet inn. Nemnda legger til grunn at klager dermed har erkjent at han har betalingsplikt fra 01.03.14 til 11.08.14. At avtalen klager inngikk med sin nye leietaker går ut på at leietakeren selv skal tegne abonnement, er et forhold mellom klager og leietakeren. Nettselskapet fikk ikke melding om dette, og har rett til å fakturere registrert nettkunde for forbruket på anlegget.
Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.
Oslo, 18. juni 2018
Frode Støle, leder
Paal Bjønness, Forbrukerrådet
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Thomas Åtland Ellefsen, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.