Sak: 17-546 Klage vedrørende etterfakturering - Troms Kraft Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering etter målerbytte. Klager avviste etterfakturerte krav. Klager bestred måleravlesningen som var gjort ved målerbyttet. Klager mente at det var en rimelig tvil om fakturert forbruk var korrekt. Troms Kraft Nett AS påpekte at målerbyttet var dokumentert med bilder av gammel måler før den ble tatt ned og med bilde av ny måler. Troms Kraft Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering etter målerbytte.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5.

Historikk

03.01.06 - Kundeforhold opprettet.              Målerstand 144 278 kWh

11.10.10 – Kundeavlesning.                          Målerstand 278 978 kWh

17.04.12 – Kundeavlesning.                          Målerstand 326 104 kWh

03.02.16 – Avlest av e-verket.                       Målerstand 425 359 kWh

24.11.17 – Målerbytte.                                  Målerstand 469 219 kWh

Krav

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 6 804,51.

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav for perioden 03.02.16 til 24.11.17.

Klager bestrider måleravlesningen som er gjort ved målerbyttet den 24.11.17. Klager mener at årsaken til etterslepet er at montøren skal ha mistet måleren i bakken eller noe lignende før dokumentasjonen ble tatt.

Klager mener at det er en rimelig tvil om fakturert forbruk er korrekt. Klager synes det er merkelig at strømforbruket skulle ha endret seg så mye.

Klager anfører at selskapets stipulering er vesentlig feil. Klager påpeker at han ikke har blitt varslet om at stipulert forbruk avviker vesentlig.

Klager avviser etterfakturert krav.

Troms Kraft Nett AS (TKN) viser til at det i forbindelse med målerbytte den 24.11.17 ble avdekket at det var benyttet mer strøm enn det stipulerte forbruket viste.

TKN viser til klagers anførsel om måleravlesning ved målerbyttet, og påpeker at målerbyttet er dokumentert med bilder av gammel måler før den ble tatt ned og med bilde av ny måler. TKN anfører at det ikke er mottatt noen melding fra montør om at måleren skal være mistet i bakken.

TKN viser til at det er sendt ut påminnelser om avlesning hver måned på e-post. TKN viser også til at det er orientert om at det er mer enn 12 måneder siden sist avlesning er mottatt på alle fakturaene.

TKN hevder at de har overholdt standardavtalen. TKN mener at klager heller ikke har sannsynliggjort at forbruket har vært lavere enn det kunden nå er avregnet for.

TKN opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering etter målerbytte.

I henhold til nettavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, dog slik at nettselskapet plikter å påse at alle målepunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf. nettavtalens § 5-2.

Saken gjelder etterfakturering av differansen mellom stipulert og målt forbruk i tiden mellom nettselskapets måleravlesning 3. februar 2016 og nettselskapets måleravlesning i forbindelse med målerbytte 24. november 2017. Det foreligger ikke brudd på nettselskapets plikter etter nettleieavtalen § 5-2. TKN har sørget for innhenting av målerstand både i 2016 og i 2017. Klager har ikke oppfylt sin plikt til å lese av måleren og levere målerstand i samsvar med nettselskapets frister. TKN hadde derfor rett til å stipulere forbruket.

Ved målerbyttet i november 2017 ble det avdekket at målt forbruk siden forrige avlesning var 8552 kWh høyere enn det nettselskapet hadde stipulert. Det målte forbruket skal legges til grunn for beregning av nettleie og energiforbruk, jf nettleieavtalen § 6-3, og nettselskapet har etter avtalen § 6-5 rett til å etterfakturere avvik mellom stipulert og målt forbruk. Unntak fra disse utgangspunktene gjelder hvis det har vært feil ved måleutstyret, jf § 5-4, og kunden kan sannsynliggjøre at forbruket har vært lavere enn det som er målt – eller nettselskapet kan sannsynliggjøre et høyere forbruk.

Klager har anført at det må ha vært feil med måleren og at denne ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier. Klager mener at årsaken til etterslepet enten er at montøren ved målerbyttet leste av feil målerstand, eller at montøren mistet måleren i bakken før bildet som dokumenterer målerstanden ble tatt. TKN har opplyst at målerbyttet skjedde i henhold til gjeldende rutiner. Det er tatt bilde av gammel måler med målerstand før demontering. TKN avviser at måleren har falt i bakken. TKN viser også til at det målte forbruket i etterfaktureringsperioden er mindre enn gjennomsnittlig forbruk i perioden 2012-2016.

Etter nemndas vurdering har klager ikke sannsynliggjort at det har vært feil ved måleren eller at det reelle forbruket har vært lavere enn det som er målt. TKN har derfor rett til å etterfakturere differansen mellom målt og stipulert forbruk.

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Oslo, 28. august 2018

Frode Støle, leder

Paal Bjønness, Forbrukerrådet

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.