Saken gjelder etterfakturering etter målerbytte.
Regelverk
Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5.
Historikk
03.01.06 - Kundeforhold opprettet. Målerstand 144 278 kWh
11.10.10 – Kundeavlesning. Målerstand 278 978 kWh
17.04.12 – Kundeavlesning. Målerstand 326 104 kWh
03.02.16 – Avlest av e-verket. Målerstand 425 359 kWh
24.11.17 – Målerbytte. Målerstand 469 219 kWh
Krav
Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 6 804,51.
Partenes anførsler
Klager reagerer på etterfakturert krav for perioden 03.02.16 til 24.11.17.
Klager bestrider måleravlesningen som er gjort ved målerbyttet den 24.11.17. Klager mener at årsaken til etterslepet er at montøren skal ha mistet måleren i bakken eller noe lignende før dokumentasjonen ble tatt.
Klager mener at det er en rimelig tvil om fakturert forbruk er korrekt. Klager synes det er merkelig at strømforbruket skulle ha endret seg så mye.
Klager anfører at selskapets stipulering er vesentlig feil. Klager påpeker at han ikke har blitt varslet om at stipulert forbruk avviker vesentlig.
Klager avviser etterfakturert krav.
Troms Kraft Nett AS (TKN) viser til at det i forbindelse med målerbytte den 24.11.17 ble avdekket at det var benyttet mer strøm enn det stipulerte forbruket viste.
TKN viser til klagers anførsel om måleravlesning ved målerbyttet, og påpeker at målerbyttet er dokumentert med bilder av gammel måler før den ble tatt ned og med bilde av ny måler. TKN anfører at det ikke er mottatt noen melding fra montør om at måleren skal være mistet i bakken.
TKN viser til at det er sendt ut påminnelser om avlesning hver måned på e-post. TKN viser også til at det er orientert om at det er mer enn 12 måneder siden sist avlesning er mottatt på alle fakturaene.
TKN hevder at de har overholdt standardavtalen. TKN mener at klager heller ikke har sannsynliggjort at forbruket har vært lavere enn det kunden nå er avregnet for.
TKN opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder etterfakturering etter målerbytte.
I henhold til nettavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, dog slik at nettselskapet plikter å påse at alle målepunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf. nettavtalens § 5-2.
Saken gjelder etterfakturering av differansen mellom stipulert og målt forbruk i tiden mellom nettselskapets måleravlesning 3. februar 2016 og nettselskapets måleravlesning i forbindelse med målerbytte 24. november 2017. Det foreligger ikke brudd på nettselskapets plikter etter nettleieavtalen § 5-2. TKN har sørget for innhenting av målerstand både i 2016 og i 2017. Klager har ikke oppfylt sin plikt til å lese av måleren og levere målerstand i samsvar med nettselskapets frister. TKN hadde derfor rett til å stipulere forbruket.
Ved målerbyttet i november 2017 ble det avdekket at målt forbruk siden forrige avlesning var 8552 kWh høyere enn det nettselskapet hadde stipulert. Det målte forbruket skal legges til grunn for beregning av nettleie og energiforbruk, jf nettleieavtalen § 6-3, og nettselskapet har etter avtalen § 6-5 rett til å etterfakturere avvik mellom stipulert og målt forbruk. Unntak fra disse utgangspunktene gjelder hvis det har vært feil ved måleutstyret, jf § 5-4, og kunden kan sannsynliggjøre at forbruket har vært lavere enn det som er målt – eller nettselskapet kan sannsynliggjøre et høyere forbruk.
Klager har anført at det må ha vært feil med måleren og at denne ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier. Klager mener at årsaken til etterslepet enten er at montøren ved målerbyttet leste av feil målerstand, eller at montøren mistet måleren i bakken før bildet som dokumenterer målerstanden ble tatt. TKN har opplyst at målerbyttet skjedde i henhold til gjeldende rutiner. Det er tatt bilde av gammel måler med målerstand før demontering. TKN avviser at måleren har falt i bakken. TKN viser også til at det målte forbruket i etterfaktureringsperioden er mindre enn gjennomsnittlig forbruk i perioden 2012-2016.
Etter nemndas vurdering har klager ikke sannsynliggjort at det har vært feil ved måleren eller at det reelle forbruket har vært lavere enn det som er målt. TKN har derfor rett til å etterfakturere differansen mellom målt og stipulert forbruk.
Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.
Oslo, 28. august 2018
Frode Støle, leder
Paal Bjønness, Forbrukerrådet
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.