Saken gjelder etterfakturering.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 6-5.
Historikk
01.11.92 – Kundeforhold opprettet. Kundeavlesning. Målerstand 50 048 kWh.
07.07.97 – Målerbytte. Avlest av e-verket. Målerstand 54 862 kWh.
12.07.99 – Avlest av e-verket. Målerstand 65 kWh.
24.09.13 – Kundeavlesning. Målerstand 330 kWh.
22.04.14 – Kundeavlesning. Målerstand 331 kWh.
29.04.15 – Kundeavlesning. Målerstand 337 kWh.
30.06.16 – Kundeavlesning. Målerstand 342 kWh.
12.07.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler. Målerstand 4 149 kWh.
14.08.17 – Avlest av e-verket. Målerstand 134,41 kWh.
Krav
Klager avviser etterfakturert krav på 3932 kWh.
Partenes anførsler
Klager reagerer på etterfakturert krav.
Klager viser til at hytten brukes maksimalt i 3 uker hver sommer. Klager sier at det ikke har vært mulig å avlese måleren hver måned.
Klager anfører at måleren ble byttet i 2014 og hevder at målerstanden i den forbindelse ble byttet fra 392 kWh til 3000 kWh. Klager sier at hun ikke informerte om dette til nettselskapet da hun var redd for å ikke bli trodd.
Klager hevder at etterfakturert krav er urettmessig og avviser kravet.
Agder Energi Nett AS (AEN) viser til at forbruket som klager har avlest tilsier et særdeles lavt strømforbruk. AEN viser til at klager har avlest et forbruk på 11 kWh fra april 2014 til juni 2016. Forbruket for 4 uker etter at AMS-måler ble montert var 134,41 kWh.
AEN påpeker at det ikke er foretatt målerbytte i 2014 eller mottatt melding om feil på målerstand. AEN viser til at det er den samme måleren som var registrert i juli 2017, som ved montering i 1997.
AEN viser til at de jevnlig har mottatt måleravlesninger fra klager, og fakturert forbruket deretter. AEN viser til at måleren etter målerbyttet den 12.07.17 viste en høyere målerstand enn tidligere avlesninger. AEN hevder at det ikke er et urimelig høyt forbruk på et år.
AEN hevder at etterfakturert krav er rettmessig og opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder etterfakturering som følge av feilavlesning av måler.
I henhold til Standard Netteleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.
Klager har anført at måleren ble byttet i 2014 og at målerstanden i den forbindelse ble byttet fra 392 kWh til 3000 kWh. Agder Energi Nett AS har anført at det ikke ble foretatt et målerbytte i 2014. Etter nemndas syn har innklagede dokumentert at det ikke ble foretatt noe målerbytte i 2014. Det er fremlagt bilde av gammel måler fra målerbyttet i 2017, og dette er den måleren som ble installert i 1997. Nemnda betviler ikke at klager påkostet oppgraderinger i sikringsskapet i 2014, men det kan ikke ha vært selve måleren som ble byttet.
Slik denne saken er opplyst og dokumentert, legger nemnda til grunn at avregningsfeilen ikke kan tilskrives nettselskapet. Nemnda vurderer derfor ikke om kunden var i aktsom god tro. Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal kunden i utgangspunktet betale for forbruket.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.
Oslo, 28. august 2018
Frode Støle, leder
Paal Bjønness, Forbrukerrådet
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.