Sak: 18-025 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering etter feilkobling. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at måleren er Skageraks eiendom, og at det er Skagerak som har ansvar for at måleren måler riktig. Klager mente at det var høyst sannsynlig at det var Skagerak som har utført en feilkobling ved installasjon av AMS-måleren. Skagerak Nett AS viste til at tilkoblinger som utføres ved målerbytte blir gjennomført med samme oppkobling som den frakoblede, dermed videreføres en allerede innført feilkoblede målerledninger. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering etter feilkobling.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5. 

Historikk

26.06.12 – Målerbytte.  

21.06.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler. 

11.11.17 – Skagerak rettet opp i feilkobling. 

Krav 

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 29 001,32 

Partenes anførsler

Klager fikk montert AMS-måler den 21.06.17. Skagerak har i etterkant av målerbyttet foretatt to besøk hvor det er utført fra- og tilkobling av måleren. Klager hevder at montøren ved det første besøket informerte at årsaken til fra- og tilkobling av måleren var en svakhet med den gamle måleren fra 26.06.12. Klager hevder at hun fikk informert om at årsaken til det andre besøket var at det var gjort en feil i forbindelse med montering av måleren. 

Klager anfører at hun kontaktet elektriker som utførte målerbyttet 26.06.12 og sier at hun fikk opplyst at elektrikeren hadde mer enn 40 års erfaring med husinstallasjoner og at det aldri var gjort en slik feilkobling.  

Klager anfører at måleren er Skageraks eiendom, og at det er Skagerak som har ansvar for at måleren måler riktig. Klager mener at det er høyst sannsynlig at det er Skagerak som har utført en feilkobling ved installasjon av AMS-måleren eller ved de to andre besøkene hvor det var utført fra- og tilkobling.  

Klager viser til selskapets anførsel om at det har skjedd en feil i 2003-2004 og mener at Skagerak må fremlegge bevis for å begrunne kravet.  

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.  

Klager stiller spørsmål ved at Skagerak har redusert kravet underveis i saksgangen. Klager mener at kravet fremstår som løselig og usikkert. Klager avviser etterfakturert krav.  

Skagerak Nett AS (SN) viser til at AMS målere har nye funksjonaliteter, bl. a. avdekkes feilkoblede ledninger. Feilen ble ikke rettet opp ved oppmøte andre gang på grunn av kommunikasjonssvikt. Dermed var det nødvendig med et besøk til med klart definert oppgave.  

SN viser til at tilkoblinger som utføres ved målerbytte blir gjennomført med samme oppkobling som den frakoblede, dermed videreføres en allerede innført feilkoblede målerledninger.  

SN anfører at endringer eller oppgraderinger av el-installasjon er anleggseierens ansvar. SN sier at det er uklart når feilkoblingen har funnet sted. SN viser til forbrukshistorikken og anfører at det kan virke som det har skjedd en endring mellom 2003 og 2004. Skagerak mener at det er fremlagt bevis på dette i form av avlesninger og forbrukshistorikk. 

SN opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering som følge av feilkoblet måler.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at måleren var feilkoblet av klagers elektroinstallatør noe som forårsaket at Skagerak Nett AS ikke fikk de data de trengte for å fakturere reelt forbruk. Feilkoblingen av måleren kan ikke tilskrives nettselskapet. Nemnda kan ikke se at spørsmål om god tro gjelder i denne saken ut i fra at det ikke var feil hos nettselskapet. Nemnda legger videre til grunn at strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager betale for forbruket.

Nemnda bemerker at slikt oppgjør normalt skal foretas i tilknytning til førstkommende fakturering etter at feilen er klarlagt i medhold av standardavtalen § 6-5. I dette tilfellet gikk det i underkant av et halvt år før innklagede etterberegnet og fakturerte klager. Etter nemndas syn burde innklagede ha varslet kunden om avregningsfeilen på et tidligere tidspunkt.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 4. mars 2019

Ragnar Lindefjeld, leder

Ola Bergheim, Energi Norge                                      

Thomas Iversen, Forbrukerrådet