Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 5-3.
Historikk
23.03.12 – Kundeforhold opprettet. Målerstand 66 305 kWh.
02.12.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler. Målerstand 31 223 kWh.
Krav
Klager hevder at fakturert forbruk etter målerbytte den 02.12.17 er feil og krever tilbakebetalt det som er betalt for mye.
Partenes anførsler
Klager reagerer på registrert forbruk etter at AMS-måler ble montert den 02.12.17. Klager hevder at det må være en feil ved måleren og at hun betaler for mye.
Klager viser til at forbruket er for en vanlig husstand. Klager påpeker at registrert forbruk gjelder en liten leilighet på ca 55 m2. Hun opplyser at oppvarming stort sett skjer ved vedfyring.
Klager viser til forbrukshistorikken og hevder at det ikke er riktig at hun har hatt en økning i strømforbruket.
Klager mener at det er urimelig at hun skal påkoste kontrollmåling.
Klager finner selskapets kundebehandling ikke tilfredsstillende.
Klager hevder at fakturert forbruk etter målerbytte den 02.12.17 er feil og krever tilbakebetalt det som er betalt for mye.
Hafslund Nett AS (Hafslund) viser til at det kan være mange grunner til økt faktura, både høyere strøm og nettleie priser og høyere forbruk grunnet kulden.
Hafslund viser til forbrukshistorikken og hevder at historisk forbruk på den nye måleren er identisk med tidligere forbruk.
Hafslund anfører at deres registreringer viser en normal forbruksprofil, og deres kunnskap om mulige feil på denne målertypen, ikke gir grunnlag for å tro at det er feil på klagers måler.
Hafslund viser til at den nye måleren ble kalibrert før den ble montert på klagers anlegg.
Hafslund hevder at registrert forbruk er korrekt og opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.
Måling av strømforbruk foretas av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Ved mistanke om feil ved måleutstyr, kan begge parter kreve måleren kontrollert. Dette ble imidlertid ikke gjort i denne saken.
Klager har anført at det må være en feil med måleren og at denne ikke kan ha gitt uttrykk for korrekte verdier. Klager viser til forbrukshistorikken og hevder at det ikke er riktig at hun har hatt en økning i strømforbruket.
Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om hun likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. Nemndas vurdering er at det ikke foreligger holdepunkter for et lavere forbruk enn det som er målt. Nemnda kan heller ikke se at det målte forbruket er påfallende sett i forhold til tidligere forbruk. Nemnda finner på denne bakgrunn det målte forbruk sannsynlig.
Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 8. april 2019
Ragnar Lindefjeld, leder
Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet
Thomas Iversen,Forbrukerrådet
Jon Aadland, Eneri Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.