Saken gjelder etterfakturering etter feilkobling.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 5-4.
Historikk
23.04.10 – Kundeforhold opprettet.
24.06.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler.
Krav
Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 43 614,53.
Partenes anførsler
Klager reagerer på etterfakturert krav.
Klager overtok boligen den 23.04.10. Klager stiller spørsmål ved selskapets anførsel om at han burde oppdaget feilkoblingen da feilkoblingen ble gjort 15-20 år før overtakelse. Klager bestrider ikke selskapet beregning av kravet, men han mener at han ikke skal belastes for en feil som er gjort før han overtok boligen.
Klager hevder at han alltid har hatt et bevisst forhold til strømforbruk. Klager viser til hvordan oppvarming av boligen skjer, samt en sammenligning av denne og tidligere bolig og mener at han ikke har hatt grunnlag for å mistenke at noe var galt.
Klager avviser etterfakturert krav for perioden 01.12.14 til 24.06.17.
Skagerak Nett AS (SN) viser til at i forbindelse med målerbytte den 24.06.17 ble det avdekket at måleren i boligen var feilkoblet.
Skagerak anfører at klager ikke kan ha vært i aktsom god tro til et spesielt lavt forbruk i en såpass stor bolig (400 m2).
Skagerak viser til forbruksdata og mener at en observant kunde burde reagert på en sterk reduksjon i fakturabeløp knyttet til avregningen for boligen sammenlignet med avregningsfakturaene til tidligere bolig.
Skagerak har i henhold til foreldelsesloven avskrevet forbruk før 01.12.14 som foreldet. Skagerak opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder etterfakturering som følge av feilkoblet måler.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.
I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at måleren var feilkoblet før klageren overtok boligen. Dette forårsaket at Skagerak Nett AS ikke fikk de data de trengte for å fakturere reelt forbruk. Feilkoblingen kan ikke tilskrives nettselskapet. Nemnda legger videre til grunn at strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager betale for forbruket. Nemnda kan ikke se at spørsmål om god tro gjelder i denne saken ut i fra at det ikke var feil hos nettselskapet.
Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 4. mars 2019
Ragnar Lindefjeld, leder
Ola Bergheim, Energi Norge
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.