Saken gjelder etterfakturering på grunn av feilkoblet måler.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 5-4.
Historikk
05.08.17 – Målerbytte.
Krav
Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 10 3910,11.
Partenes anførsler
Klager avviser etterfakturert krav.
Klager påberoper seg god tro. Klager anfører at de flyttet inn i et nyrestaurert bryggerhus i februar 2002. Klager hevder at det ikke har vært noe målerbytte i 2002. Klager sier at de ikke reagerte før etter målerbytte da strømregningen ble ca doblet. Klager hevder at det aldri har vært en halvering av forbruk.
Klager viser til at DLE utførte tilsyn av det elektriske anlegget den 09.01.14. Klager anfører at DLE ikke avdekket noen feil.
Klager hevder at kravet er uberettiget. Klager peker på at de som kunde ikke kan gå inn i et sikringsskap for å lete etter feil. Klager stiller spørsmål ved at feilen ikke har blitt oppdaget tidligere.
Skagerak Nett AS (SN) viser til at det ble avdekket feilkobling i anlegget ved målerbytte den 05.08.17. Feilen ble rettet umiddelbart. Det var byttet om på 2 faser som tilsier at 1/3 av forbruket ble målt. SN antar at måleren har vært feilkoblet fra den ble installert den 12.08.02.
SN viser til at etter anlegget har registrert korrekt målt forbruk en periode, beregnes uregistrert forbruk i perioden feilen vedvarte til 71 467 kWh. Dette er fordelt over perioden 05.08.07 til 05.08.17, og det er benyttet markedspris med 1 øre påslag for utregningen. SN har i henhold til lov om foreldelse avskrevet 55 292 kWh.
SN står inne for at det var de som feilkoblet måleren i 2002. SN anfører at et målerbytte fra 1 til 3 fase betyr som regel et behov for ytterligere energi. SN mener derfor at klager ikke kan påberope seg god tro og at hun burde reagert på en halvering av avregnet forbruk og strømkostnader etter målerbytte i 2002.
SN opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder etterfakturering som følge av feilkoblet måler.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.
I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det var feil fasetilknytning til måleren som forårsaket at Skagerak Nett AS ikke fikk de data de trengte for å fakturere reelt forbruk. Skagerak Nett AS har erkjent at måleren ble feilkoblet ved målerbytte i 2002. Etter nemndas syn kan feilen klart tilskrives nettselskapet.
Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at hun ble fakturert for mindre enn reelt forbruk. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på forbrukshistorikken. Nemnda kan ikke se at forbruket har blitt vesentlig redusert fra og med feilkoblingen. Etter nemdas syn burde ikke klager ha forstått at hun har brukt mer strøm enn det hun har betalte for. Nemnda har etter en skjønnsmessig helhetsvurdering kommet frem til at klager har vært i aktsom god tro, og at Skagerak Nett AS derfor ikke har rett til å etterfakturere differansen mellom fakturert forbruk og faktisk forbruk.
Nemnda bemerker for øvrig at tilsynskontrollen ikke har betydning for saken. Tilsynsvirksomheten er regulert i eltilsynsloven av 1929 og i forskrift om det lokale elektrisitetstilsyn, FOR-2007-06-29-830. Tilsynets oppgave er kun å kontrollere at kundens elektriske anlegg tilfredsstiller de krav til funksjon og sikkerhet som følger av forskriftene om elektriske anlegg, og kontroll av målere inngår ikke i en ordinær tilsynskontroll fra det lokale elektrisitetstilsynet.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 8. april 2019
Ragnar Lindefjeld, leder
Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet
Thomas Iversen,Forbrukerrådet
Jon Aadland, Eneri Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.