Sak: 18-187 Klage vedrørende fakturering – Fjordkraft AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager avviste fakturert krav og krevde tilbakebetalt det som er betalt for mye. Klager anførte at hun gjentatte ganger har kontaktet Fjordkraft AS uten at hun har fått en forklaring på fakturaen. Klager stilte spørsmål ved at det ble fakturert for et så høyt beløp og stiller spørsmål ved om selskapet har økt satsene. Fjordkraft AS beklaget at det er gitt feil informasjon til klager vedrørende kreditnota og at det er opplyst at det ikke vil bli utstedt en motregning. Fjordkraft AS anførte at fakturert krav er en avregning tilbake i tid på grunn av krediteringene, i tillegg til at det er fakturert for ny periode. Fjordkraft AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Sekretariatet kan ikke se å ha mottatt noen uttalelse og sammendrag er utarbeidet på grunnlag av de dokumenter som klager har sendt inn. Fjordkraft AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om fakturering. 

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 2-2. 

Historikk

28.02.17 – Kundeforhold opprettet. 

Krav

Klager avviser fakturert krav på kr. 10 154,80 og krever tilbakebetalt det som er betalt for mye.  

Partenes anførsler

Klager reagerer på at hun har mottok en kreditnota mars 2018 og deretter en faktura med et høyt beløp i april 2018.  

Klager anfører at hun kontaktet Fjordkraft etter at hun mottok kreditnota for å undersøke om dette var korrekt. Klager sier at etter gjentatte forsøk på å få svar, fikk hun opplyst av Fjordkraft at de har fått beskjed fra nettselskapet om å utbetale og at hun ikke vil bli motregnet. Etter to uker mottok klager en høy faktura og klager kontaktet Fjordkraft. Klager anfører at hun gjentatte ganger har kontaktet Fjordkraft uten at hun har fått en forklaring på fakturaen.  

Klager anfører at hun har lest av målerstand regelmessig. Klager viser til at det var målerbytte i hennes bolig den 13.03.18 og på hytta den 20.04.18 og anfører at dette ikke har betydning da de gamle målerne ikke hadde særlig avvik ifølge nettselskapet.  

Klager forstår at det var en feilutbetaling, men stiller spørsmål ved at det ble fakturert for et så høyt beløp og stiller spørsmål ved om selskapet har økt satsene. 

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.  

Klager avviser fakturert krav og krever tilbakebetalt det som er betalt for mye.  

Fjordkraft AS beklager at det er gitt feil informasjon til klager vedrørende kreditnota og at det er opplyst at det ikke vil bli utstedt en motregning. Fjordkraft beklager også at det er opplyst at det er nettselskapet som har bedt de utbetale.  

Fjordkraft viser til at alle fakturaene klager har betalt i perioden klager har vært kunde ble kreditert på grunn av en feil som gjorde at de ikke klarte å lage en avregning. Utbetalingen er noe klager allerede har betalt, og som i utgangspunktet ikke skulle vært utbetalt.  

Fjordkraft anfører at fakturert krav er en avregning tilbake i tid på grunn av krediteringene, i tillegg til at det er fakturert for ny periode. Fjordkraft opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om fakturering.

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm.

Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt.

Elklagenemndas sekretariat har oppfordret Fjordkraft AS i brev av 14.06.18 og i e-poster av 30.08.19, 25.10.19, 27.01.20 og 04.02.20 til å gi en uttalelse i saken. Noen uttalelse er ikke innkommet og etter nemndas syn er dette kritikkverdig. Når Fjordkraft AS velger å ikke komme med en uttalelse i saken fremstår det klart for nemnda at den bevistvil som da blir skapt må gå ut over Fjordkraft AS.

På bakgrunn av at nemnda ikke er i stand til å danne en oppfatning om det er fakturert korrekt og Fjordkraft AS ikke har fremlagt en redegjørelse av saken, legger nemnda til grunn at det er fakturert kr. 4 000 for mye.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis medhold.

Oslo, 23. mars 2020

Ragnar Lindefjeld, leder Thomas Iversen

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.