Sak: 18-687 Klage vedrørende etterfakturering – Troms Kraft Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering på grunn av manglende avlesninger. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at han har mistet retten til å få måleren kontrollert og mener at selskapet er ansvarlig for dette. Klager viste til forbruket på den nye måleren og anførte at den viser at årlig forbruk er mindre og hevdet at det var feil ved den gamle måleren. Troms Kraft Nett AS opprettholdt sitt krav. Troms Kraft Nett AS viste til at det ble avdekket et etterslep ved målerbytte som skyldtes manglende avlesninger. Troms Kraft Nett AS viste til gjennomsnittlig døgnforbruket før og etter målerbytte. Troms Kraft Nett AS anførte at det ble sendt varsel om måleravlesning per e-post til klager. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Troms Kraft Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering på grunn av manglende avlesninger. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5. 

Historikk  

16.09.11 – Kundeforhold opprettet. 

03.06.12 – Kundeavlesning.                                      Målerstand 179 295 kWh.  

05.07.18 – Målerbytte.                                                Målerstand 328 262 kWh. 

Krav

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 10 975,71 

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav for perioden 03.06.12 til 05.07.18. 

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende. Klager sier at han undersøkte måleren ved årsslutt 2017 da han var klar om at måleren ville byttes. Klager hevder at da hadde han et overforbruk på 8 000 kWh og ved målerbytte viste måleren et overforbruk på over 29 000 kWh. Klager kontaktet Troms Kraft Nett AS og krevde at måleren ble kontrollert.  

Klager hevder at han kontaktet selskapet gjentatte ganger før han fikk svar på sin klage. Klager stiller spørsmål ved at han ikke fikk beskjed tidligere om at man måtte fylle skjema på selskapets nettside ved ønske om kontroll av måleren.  

Klager anfører at han har mistet retten til å få måleren kontrollert og mener at selskapet er ansvarlig for dette. 

Klager viser til forbrukshistorikken fra 16.09.11 til 03.06.12 og mener at dette ikke samsvarer med det selskapet anfører. Klager sier at det ble gjort omfattende oppussing i denne periode som gjorde at det ble forbrukt mer strøm enn normalt. Klager viser til forbruket på den nye måleren og anfører at den viser at årlig forbruk er mindre og hevder at det var feil ved den gamle måleren.  

Klager avviser fakturert krav.  

Troms Kraft Nett AS (TKN) viser til at det ble avdekket et etterslep ved målerbytte den 05.07.18. Etterslepet skyldtes manglende avlesninger i perioden fra 03.06.12 til 05.07.18. TKN viser til at målerbytte er dokumentert med bilde av gammel måler før den ble tatt ned, og med bilde av ny måler. TKN anfører at målerverdiene er kontrollert og funnet i orden. TKN viser til gjennomsnittlig døgnforbruket før og etter målerbytte og mener at det er en bra pekepinne på forbruket etter målerbyttet.  

TKN anfører at det ikke er gjennomført kontroll av den gamle måleren. TKN viser til at de gamle målerne fortløpende ble kassert under utskiftning til nye AMS-målere.  

TKN anfører at det ble sendt varsel om måleravlesning per e-post til klager i 2016 og i 2017. Det er også orientert hver måned på fakturaen om at det er over 12 måneder siden siste avlesning er mottatt. TKN hevder at de har holdt seg til standardavtalen og har tatt med etterslepet i første påfølgende avregning. TKN mener at klager ikke har sannsynliggjort at forbruket har vært lavere enn det klager er avregnet for. TKN har redusert etterslepet til kun å gjelde 3 år tilbake i tid.  

TKN mener at forbruket er reelt og opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken

 I behandlingen av denne saken var nemnda ikke fulltallig. I henhold til nemndsavtalen pkt. 7.1 er nemnda likevel beslutningsdyktig når leder og minst ett medlem fra Forbrukerrådet og ett medlem fra Energi Norge er til stede. 

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk. 

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger legger nemnda til grunn at det ikke var foretatt avlesninger i perioden mellom kundens avlesning 03.06.12 og innklagedes avlesning ved målerbytte den 05.07.18. Forbruket ble derfor i mellomliggende periode stipulert.

I henhold til nettavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, jf. nettleieavtalen § 5-2. Se også forskrift av 11. mars 1999 nr. 301 om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester (avregningsforskriften) § 3-3.

I denne saken foreligger det ikke noe brudd på nettselskapets plikter etter nettleieavtalen eller forskriften. Troms Kraft Nett AS har sendt klager varsel om måleravlesning per e-post i 2016 og 2017, samt orientert klager månedlig på faktura om at det er over 12 måneder siden siste avlesning er mottatt. Etter nemndas syn har Troms Kraft Nett AS fulgt opp nettleieavtalens § 5-2 på en tilfredsstillende måte.

Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt og nettselskapet har i henhold til nettleieavtalen § 5-2 og § 6-5 rett til å kreve etterbetalt for avviket mellom stipulert og faktisk forbruk.

Klager har anført at det må være en feil med måleren og at denne ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier. Måling av strømforbruk foretas av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Dersom det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om hun likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. I dette tilfellet ble måleren byttet den 05.07.18 og deretter kassert uten at den ble kontrollert for feil.

Nemnda viser til at det i energibransjen ikke er rutine for eller krav om at målere skal oppbevares etter at de er utskiftet. Bevissituasjonen i denne saken ville vært enklere å vurdere om måleren var blitt kontrollert. Nemnda kan imidlertid ikke se at det er grunnlag for å rette kritikk mot energiselskapet for at måleren ikke ble kontrollert før kassering.

Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om hun likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. Nemndas vurdering er at det ikke er påvist tilstrekkelige holdepunkter for eller tilstrekkelig sannsynliggjort et lavere forbruk enn det som er målt.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 20. januar 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Ola Bergheim, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.