NorgesEnergi AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om fakturering.
Regelverk
Standard Kraftleveringsavtale § 2-2.
Krav
Klager avviser fakturert krav på kr. 8 901,41.
Partenes anførsler
Klager reagerer på faktureringen.
Klager stiller spørsmål ved selskapets fakturering og hevder at faktureringen er uforståelig. Klager sier at beløpene i saken forandrer seg etter hvert og at dette har ringvirkninger for beregning av nettleie og avgifter.
Klager anfører at nettselskapet har korrigert fakturert forbruk til 2 084,59 kWh for januar 2019 og hevder at NorgesEnergi AS ikke har fulgt opp dette i sin fakturering.
Klager mener at det skal faktureres for et forbruk opp mot måledata registrert fra nettselskapet, i tillegg til det krediterte beløpet på kr. 2 890. Klager mener at korrekt faktura skal være på et beløp mellom kr 6 000 og kr 6 500.
Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.
Klager avviser fakturert krav.
NorgesEnergi AS (NE) hevder at fakturaen er korrekt og opprettholder sitt krav.
NE viser til klagers anførsel om at nettselskapet har korrigert forbruket for januar 2019. NE anfører at dette også følger av deres utstedte faktura at det er blitt korrigert for eksakt samme forbruk i perioden. For at dette kunne utføres har NE kreditert alle fakturaer som har vært utsendt fra oppstart den 29.11.18 til 31.03.19. Innbetalingene som var mottatt ble fratrukket på ny avregning og restbeløp av strøm og nettleie er kr. 8 901,41.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om fakturering.
I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm.
Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer, samt oversikt over krediteringer og krav, gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt.
Nemnda oppfordrer NorgesEnergi AS til å redegjøre for fakturert krav, slik at klager får sikkerhet for at det er korrekt forbruk som blir fakturert.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 7. desember 2020
Ragnar Lindefjeld, leder
Gustav Norman, Forbrukerrådet
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.