Sak: 19-429 Klage vedrørende etterfakturering – Tensio TS AS

Saken gjaldt etterfakturering av ikke-fakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav og krevde dette tilbakebetalt. Klager anførte at han fikk beskjed om at avlesningsmåleren fungerte som den skulle, at det lave forbruket skyldtes bytte av det elektriske utstyret og at han ikke mottok påminnelse om måleravlesning. Klager antok derfor at alt var i orden. Klager stilte spørsmål ved om avlesningen ved målerbyttet var korrekt og anførte at det er fremlagt dokumentasjon på målerstand ved målerbytte. Tensio TS AS anførte at kundeavlesningene gjaldt den nye måleren og påpekte at disse avlesningene ble underkjent i deres system på grunn av for stort avvik. Tensio TS AS kan ikke se å ha mottatt tilbakemelding fra klager om at han ikke lenger hadde denne måleren som det er sendt påminnelse om. Tensio TS AS har valgt å redusere etterslepet med 25 % da det ikke har vært kontakt med kundens måler og det heller ikke er innhentet avlesninger. Tensio TS AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Tensio TS AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 5-4. 

Historikk  

11.07.16 – Kundeforhold opprettet. 

02.01.17 – Målerbytte.  

30.07.17 – Elsmartmelding utstedt. 

10.07.18 – Kundeavlesning.  

16.08.18 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler.  

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 52 730,19, og krever dette tilbakebetalt.  

Partenes anførsler

Klager avviser etterfakturert krav.  

Klager renoverte sin bolig i 2017. Renoveringen omfattet byttet av elektrisk anlegg og installasjon av fjernavlesningsmåler. Klager anfører at han mottok påminnelse om måleravlesning etter installasjon av fjernavlesningsmåler, og han tok derfor kontakt med nettselskapet. Klager sier at det ble informert om at han ble nødt til å avlese måleren i ca 3 måneder for å sjekke om alt var i orden med den nye måleren. Klager sendte inn måleravlesning etter hver påminnelse fra nettselskapet. Da nettselskapet sluttet å sende påminnelser tok klager kontakt med nettselskapet for å undersøke om alt var i orden. Klager påpeker at det ble informert om at det ikke var nødvendig å sende inn avlesning da dette ble registrert automatisk. Klager reagerte på at fakturerte beløp var lavt og tok igjen kontakt med nettselskapet. Klager sier at det igjen ble bekreftet at alt var i orden. 

Klager anfører at han fikk beskjed om at avlesningsmåleren fungerte som den skulle og at det lave forbruket skyldtes bytte av det elektriske utstyret og at han ikke mottok påminnelse om måleravlesning, og at han derfor antok at alt var i orden. Klager mener at kravet er urimelig da han gjentatte ganger har undersøkt om alt var i orden.  

Klager stiller spørsmål ved om avlesningen ved målerbyttet er korrekt. Klager kan ikke se at det er fremlagt dokumentasjon på målerstand ved målerbytte.  

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.  

Tensio TS AS (Tensio) viser til at det er sendt månedlige påminnelser om avlesning av måler per SMS i perioden fra 31.07.16 til 30.11.16. Den 30.01.17 mottok Tensio Elsmartmelding fra installatør. Ifølge denne meldingen hadde installatøren i forbindelse med arbeid på klagers anlegg byttet ut måler. Måleren var reelt byttet i slutten av september. På grunn av sent innmeldt målerbytte, ble målerbytte registrert i Tensios system den 02.01.17. Installatøren har oppgitt et antatt årsforbruk på 5 929 kWh.  

Tensio anfører at kundeavlesningene gjaldt den nye måleren og påpeker at disse avlesningene ble underkjent i deres system på grunn av for stort avvik. Tensio kan ikke se å ha mottatt tilbakemelding fra klager om at han ikke lenger hadde denne måleren som det er sendt påminnelse om. Tensio anfører at de ikke har mottatt reelle avlesninger på den nye måleren og det ble derfor sendt brev med påminnelse om avlesning. Den 10.07.18 mottok Tensio en kundeavlesning som avdekket et etterslep.  

Tensio viser til at nye måleren som ble montert hadde 2-veis kommunikasjon. Det har imidlertid ikke vært kontakt mot måleren og det er derfor blitt fakturert på grunnlag av et stipulert forbruk basert på det årsforbruket som ble oppgitt av installatør. Tensio har å valgt å redusere etterslepet med 25 % da det ikke har vært kontakt med kundens måler og det heller ikke er innhentet avlesninger i perioden fra 02.01.17 til 10.07.18. Tensio opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering av ikke fakturert forbruk.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klagers installatør ikke sendte ferdigmelding til Tensio TS AS og at Tensio TS AS derfor ikke hadde kjennskap til at installatøren var ferdig med sitt arbeid i klagers elektriske installasjon.

Spørsmålet er hvem av partene som er nærmest til å bære risikoen for at installatøren ikke har sendt ferdigmelding. Nemnda legger til grunn at innklagede er ansvarlig for sitt nett og kunden er ansvarlig for sitt anlegg. Når klager engasjerer en installatør for å utføre arbeid på eget anlegg, er klager ansvarlig overfor nettselskapet for at installatøren fullfører oppdraget ved innsendelse av ferdigmelding. Når installatøren, som har et selvstendig ansvar for sitt eget arbeid, har gjort en feil, vil dette være et forhold mellom klager og installatør.

I denne saken legger nemnda til grunn at det har vært en fjernavlesningsmåler i anlegget, men at denne ikke fungerte etter hensikten. Måleverdiene har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem. Etter nemndas syn kan feilen klart tilskrives nettselskapet.

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at forbruket ble stipulert. Nemnda har ikke holdepunkter for å hevde at klager ikke har vært i god tro, men nemnda finner at klagers gode tro ikke er aktsom. Ved vurderingen har nemnda lagt særlig vekt på at fakturert forbruk er redusert med ca 50 %. Etter nemndas syn vil dette gi en oppfordring til å reagere. Nemnda mener på denne bakgrunn at Tensio TS AS har rett til å etterfakturere differansen mellom stipulert og faktisk forbruk.

I dette tilfellet har Tensio TS AS erkjent at nettleieavtalen § 5-2 ikke er fulgt opp, og avskrevet klager med 25 %. Nemnda anser den avkortning som innklagede har tilbudt for å være rimelig og i tråd med nemndas praksis i slike saker.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 7. desember 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Lars Lima, Energi Norge

Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.