Tensio TN AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder tvist om ikke-fakturert forbruk.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 6-5.
Krav
Klager avviser fakturert krav pålydende kr. 10 810,50 og krever dette refundert.
Partenes anførsler
Klager reagerer på fakturert krav.
Klager viser til selskapets anførsel om at det er underrapportert og påpeker at dette ikke er dokumentert. Klager sier at han har notert alle målestandene og at målerstand fortløpende har blitt rapportert inn til selskapet. Klager hevder at det ikke er mulig at han skyldte så mye for strømmen for en slik kort periode.
Klager hevder at han ikke har mottatt noen forklaring på fakturert krav. Klager sier at han har bedt selskapet gjentatte ganger om å redegjøre for kravet.
Klager stiller spørsmål ved hvorfor innsendte måleravlesninger ikke har blitt registrert.
Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.
Klager avviser fakturert krav og krever dette tilbakebetalt.
Tensio TN AS (Tensio) anfører at klagers måleravlesninger ikke har blitt overført til Elhub i perioden fra 28.02.19 til 01.06.19. Bakgrunnen for dette har vært utfordringer med å sende målerverdier til Elhub. Dette har vært et kjent problem og har med bakgrunnen i dette gjort at avregningen ikke har stemt med riktige målerverdier. Måleren har blitt avregnet med beregnede målerverdier.
Tensio opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet om ikke-fakturert forbruk.
I henhold til Standard Netteleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.
I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det har vært en faktureringsfeil. I forbindelse med innføringen av Elhub ble klagers måleravlesninger ikke overført til Elhub i perioden fra 28.02.19 til 01.06.19. Måleverdiene har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem. Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager betale for forbruket.
Nemnda er enig med klager i at fremlagt faktura gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaen. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt. Nemnda oppfordrer derfor Tensio TN AS til å redegjøre for fakturert krav, slik at klager får sikkerhet for at det er korrekt forbruk som blir fakturert.
Nemndas konklusjon er at klager gis delvis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis delvis medhold.
Oslo, 5. februar 2021
Ragnar Lindefjeld, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.