Sak: 20-079 Klage vedrørende fakturering – Haugaland Kraft Nett AS

Saken gjaldt uenighet om fakturagebyr ved fakturering per post. Klager krevde at fakturagebyr settes ned til tidligere nivå. Klager anførte at de faktiske kostnader for å sende faktura per papir er langt lavere enn oppjustert fakturagebyr. Klager viste til at fakturagebyr har økt fra 10 kr til 49 kr per måned fra februar 2020 og hevdet at dette er urimelig. Haugaland Kraft Nett AS anførte at klager kunne velge mellom faktura per e-post eller e-fakturaavtale for å unngå fakturagebyr. Haugaland Kraft Nett AS avviste klagers krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder uenighet om fakturagebyr ved fakturering per post.  

Regelverk

 Standard Nettleieavtale § 2.  

Historikk   

Februar 2020 – Gebyr for papirfaktura settes opp.  

Krav

Klager krever at fakturagebyr settes ned til tidligere nivå.  

Partenes anførsler

Klager anfører at de faktiske kostnader for å sende faktura per papir er langt lavere enn oppjustert fakturagebyr. Klager viser til at fakturagebyr har økt fra 10 kr til 49 kr per måned fra februar 2020 og hevder at dette er urimelig.   

Klager mener at unntaksregelen for kunder over 67 år er vilkårlig, og at unntak for en kundegruppe uten kostnad ikke er begrunnet. Klager hevder at unntaksregelen er satt for å øke prisen for de andre kundegruppene, og at dette er usaklig forskjellsbehandling.   

Klager hevder at det vil være vanskeligere å følge opp forbruket når faktura sendes digitalt.  

Klager krever at fakturagebyr settes til tidligere nivå.   

Haugaland Kraft Nett AS (HKN) anfører at klager kunne velge mellom faktura per e-post eller e-fakturaavtale for å unngå fakturagebyr. HKN begrunner endringen til elektronisk faktura med at dette gjøres av miljøhensyn, og at dette er et steg i retning av et mer bærekraftig samfunn.  

HKN mener det er tilstrekkelig at klager kan holde oversikt over sitt kundeforhold via selskapets hjemmesider samt i selskapets app.  

HKN viser til unntaksregelen og anfører at det er nødvendig med en slik regel for denne aldersgruppen, da gruppen i stor grad ikke er like godt kjent med digitale hjelpemidler. Det påpekes at alle aldersgrupper har mulighet til å benytte de digitale løsningene selskapet tilbyr.  

HKN avviser klagers krav.   

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om fakturagebyr.  

Nemnda viser til Forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv. (Forskrift 301)§ 8-3.

Bestemmelsen lyder:  Nettselskapet skal for tjenester beskrevet i disse forskrifter ikke kreve gebyrer eller betaling ut over vanlig tariff, om ikke annet fremgår av den enkelte bestemmelsen. 

Av NVEs høringsdokument nr. 1 av 2015 fremgår det at: "Fakturagebyr anses som et gebyr «ut over vanlig tariff», og det er forøvrig ikke andre bestemmelser i avregningsforskriften som åpner for at nettselskapet kan kreve fakturagebyr. Etter § 8-3 er følgelig regelen at det for nettselskaper ikke er tillatt å kreve fakturagebyr." 

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at papirfakturagebyret ikke er ilagt av Haugaland Kraft Nett AS men av Haugaland Kraft Energi AS. Nemnda kan derfor ikke se at det er påvist feil i faktureringen fra Haugaland Kraft Nett AS. 

I henhold til forskrift 301 § 7-3 kan kraftleverandører som gjennomfakturer kreve papirfakturagebyr. Dette kan imidlertid ikke kreves med mindre det følger klart av avtalen, jf. forbrukerkjøpsloven § 37. Gebyret må være kommunisert tilstrekkelig klart ved avtaleinngåelsen til klager, slik at det kan anses vedtatt og dermed har blitt et bindende vilkår. Nemnda har ikke opplysninger om det foreligger slikt avtalegrunnlag eller om det fremgår av avtalevilkårene. Etter nemndas syn kan Haugaland Kraft Energi AS innføre fakturagebyr når dette er varslet i rimelig tid og det ikke er i strid med leveringsvilkårene eller partenes avtale.  

Nemnda bemerker at det er mulig å unngå gebyret ved å velge alternative betalings- og kommunikasjonsløsninger.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 27. september 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.