Sak: 20-266 Klage vedrørende etterfakturering – Glitre Energi Nett AS

Saken gjaldt uenighet om etterfakturert forbruk. Klager bestred etterfakturert krav. Klager påberopte seg å vært i god tro om at måleravlesningene som er sendt inn var korrekte. Klager anførte at nettselskapet burde ha reagert tidligere på at måleravlesningene inneholdt fem siffer, og ikke seks. Glitre Energi Nett AS anførte at klager har underrapportert ved at siste siffer i målerstanden ikke var tatt med ved måleravlesninger. Glitre Energi Nett AS hevdet at klager må holdes ansvarlig for feilen, selv om det ikke er gjort bevisst. Glitre Energi Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Glitre Energi Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om etterfakturert forbruk. 

Regelverk

Standard nettleieavtale § 6-5 

Historikk   

02.04.20 – Klager sender selskapet bilde av måler 

01.06.20 – Ny måleravlesning fra klager 

Krav

Klager bestrider etterfakturert krav på kr 40 919,91. 

Partenes anførsler

Klagerpåberoper seg å ha vært i god tro om at måleravlesningene som er sendt inn er korrekte. Klager forklarer at det ved avlesning av vannmåleren er det gitt i forklaring at det siste siffer ikke skal være medtatt, og at klager derfor har antatt at det samme gjaldt for strømmåleravlesning. 

Klager mener at nettselskapet burde ha reagert tidligere på at måleravlesningene inneholdt fem siffer, og ikke seks. Klager erkjenner ingen skyld for at avlesningene har manglet et siffer, som har ført til en høy etterfakturering.   

Klager motsetter seg installasjon av AMS-måler med kommunikasjonsdel grunnet helsemessige årsaker, som har vært et forslag fra selskapet for å unngå at feilen gjentar seg i fremtiden. 

Klager bestrider etterfakturert krav.  

Glitre Energi Nett AS (Glitre) anfører at klager har underrapportert cirka 340 000 kWh ved at siste siffer i målerstanden ikke er tatt med ved måleravlesninger. Dette ble oppdaget ved at klager sendte bilde av måler i forbindelse med at det ble tilbudt rabatt i avlesningsgebyr grunnet smitteverntiltak.  

Glitre avviser at klager kan ha vært i god tro om forholdet, men aksepterer at klager ikke har unnlatt å bruke det siste sifferet ved avlesninger. Det er etterfakturert for perioden 01.04.17 til 01.04.20, i tråd med standard nettleieavtale § 6-5. Glitre mener klager må holdes ansvarlig for feilen, selv om det ikke er gjort bevisst. 

Etter klagers måleravlesning 01.06.20 som viste forbruk på 1 559 kWh fra 01.05.20, mener Glitre at dette bekrefter at dette er korrekt forbruk for klager og i tråd med selskapets etterfakturering.  

Glitre opprettholder sitt krav. 

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering som følge av feilavlesning av måler. 

I henhold til Standard Netteleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. 

Slik denne saken er opplyst, legger nemnda til grunn at avregningsfeilen skyldes feil avlesning av måleren. Klager har levert målerstand uten å ta med det siste sifferet, noe som medfører at innrapportert forbruk er ca 1/10 av målt, reelt forbruk. Avregningsfeilen kan ikke tilskrives nettselskapet, og det er derfor ikke nødvendig å vurdere om klager var i aktsom god tro. Nettselskapet har krav på etterbetaling etter § 6-5 uavhengig av hva kunden har forstått.  

Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt, og i henhold til avtalebestemmelsene skal kunden betale for forbruket med de begrensninger som følger av foreldelsesreglene. Glitre Energi Nett AS har hensyntatt foreldelseslovens regler, og har avskrevet det som er foreldet. Det gjenstående ikke-foreldede forbruket har nettselskapet krav på å få etterbetalt. 

Nemnda kan ikke se om merforbruket er fordelt over hele feilperioden. Nemnda bemerker at en slik manglende periodisering kan medføre at kravet blir beregnet etter feil priselementer og avgiftssatser. Nemnda har i en rekke saker gitt uttrykk for at forbruket i etterfaktureringssaker må periodiseres over etterfaktureringsperioden, ut fra historisk forbruksprofil eller justert innmatingsprofil. Klager skal ikke komme bedre eller dårligere ut økonomisk enn om riktig forbruk hadde blitt fakturert til riktig tid.  

Nemnda bemerker for øvrig at det kan synes rimelig at klager tilbys en nedbetalingsplan i denne saken.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 23. august 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.