Fjordkraft AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om fakturagrunnlag og fakturering.
Regelverk
Standard Kraftleveringsavtale § 1-2.
Historikk
23.09.19 – Strømmåler byttes til felles måler for bolig og utleiebolig
Krav
Klager bestrider fakturert krav på kr. 16 463,43
Partenes anførsler:
Klager anfører at netteier ble gitt beskjed om endring av måler uten unødig opphold, som igjen er videreformidlet til Fjordkraft AS. Klager mener at Fjordkraft AS burde reagert på dette umiddelbart, slik at fakturering opphørte for gammel måler. Klager reagerer sterkt på at det på faktura for desember 2019 stipuleres forbruk på måler som er tatt ned.
Klager erkjenner at det skal betales for faktisk forbruk fra før måleren ble tatt ned, men mener at fakturering som er mottatt er feil. Klager reagerer på at det er produsert flere ulike faktura med ulike beløp for hver fakturering, noe som har skapt enda mer forvirring over hva som er korrekt fakturagrunnlag. Klager mener det er flere avvik i Fjordkrafts fakturering, og at det ikke er et klart bilde over det som er betalt av klager etter nedkopling.
Klager anfører at fakturert krav ikke er dokumentert og bestrider kravet i sin helhet da tilbakemelding på utregning ikke er gitt og mener derfor at kravet må anses for ugyldig. Klager anfører at det er en sammenblanding av målere og perioder som gjør avregningen uforståelig.
Klager anfører at selskapet ikke tilfredsstiller kravene i forskrift 301 om måling og fakturering, da spesielt kapittel 7 i forskriften.
Fjordkraft AS (Fjordkraft) viser til reskontro oversikt som viser alle korrigeringene som er mottatt fra netteier.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om fakturering.
I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm.
Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt.
Elklagenemndas sekretariat har oppfordret Fjordkraft i brev av 02.06.20 og i e-poster av 10.09.20, 20.11. 20, 06.01.21, 20.04. 21 og 04.05.21 til å gi en uttalelse i saken. Noen uttalelse er ikke innkommet. Når Fjordkraft velger å ikke komme med en uttalelse i saken fremstår det klart for nemnda at den bevistvil som da blir skapt må gå ut over Fjordkraft.
På bakgrunn av at nemnda ikke er i stand til å danne en oppfatning om det er fakturert korrekt og Fjordkraft ikke har fremlagt en redegjørelse av saken, legger nemnda til grunn at det Fjordkraft ikke har krav på fakturert krav.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 27. september 2021
Ragnar Lindefjeld, leder
Gustav Norman, Forbrukerrådet
Lars Lima, Energi Norge