Glitre Energi Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.
Regelverk
Standard nettleieavtale § 6-5.
Historikk
22.01.16 – Klager går over til betaling med Avtalegiro
11.05.17 – Målerbytte. AMS-måler installeres.
Krav
Klager avviser etterfakturert krav på kr. 13 813,31 og krever dette tilbakebetalt.
Partenes anførsler
Klager reagerer på etterfakturert krav.
Klager påberoper seg aktsom god tro, og avviser ansvar for at feilen ikke ble oppdaget tidligere. Klager påpeker at faktureringen foregikk per avtalegiro siden 22.01.16, og at klager ikke har sjekket fakturaene som har kommet via elektronisk fakturering. Klager hever at han ikke var klar over at han kun har betalt for stipulert forbruk.
Klager hevder at nettselskapet først tok kontakt i mai 2020 per telefon for å informere om manglende kontakt med klagers måler, og at klager da ble opplyst om at de ikke hadde reagert på forbruket tidligere da de trodde eiendommen kun var i bruk om sommeren.
Klager reagerer på at selskapet tillegger han ansvar for å oppdage feilen, da fakturaene som er blitt betalt i perioden for stipuleringen, ikke gir inntrykk av et forbruk på 0 kWh. Det opplyses om at fakturaene har vært varierende i sum gjennom perioden med stipulering av forbruk.
Klager avviser etterfakturert krav.
Glitre Energi Nett AS (Glitre) viser til at det har vært manglende kontakt mellom selskapets innsamlingssystem og klagers måler i perioden 23.11.17 til 18.06.20. I denne perioden ble det stipulert etter 0 kWh forbruk.
Glitre mener at klager må bære sin del av ansvaret da klager burde oppdaget feilen på et tidligere tidspunkt.
Glitre avviser klagers anførsel om å ha vært i god tro gjennom perioden for stipulert forbruk. Glitre mener at klager burde ha reagert på et plutselig 0 forbruk siden hytta var i bruk og strøm ble benyttet. Glitre påpeker at utstedte fakturaer har kun inneholdt det årlige fastbeløpet fordelt per antall dager i måneden.
Glitre hevder at kravet er rettmessig fakturert og opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder etterfakturering av ikke fakturert forbruk.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende i § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil med mindre nettkunden var i aktsom god tro.
Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at det har vært en fjernavlesningsmåler i anlegget, men at denne ikke fungerte. Måleverdier har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem. Feilen tilskrives nettselskapet.
Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at forbruket ble stipulert. Nemnda har ikke holdepunkter for å hevde at klager ikke har vært i god tro, men nemnda finner at klagers gode tro ikke er aktsom. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på at klager ble fakturert for 0 kWh i perioden fra 23.11.17 til 18.06.20, og da kan den gode tro ikke anses aktsom. Glitre Energi Nett AS har derfor rett til å etterfakturere differansen mellom fakturert forbruk og faktisk forbruk.
Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 23. august 2021
Ragnar Lindefjeld, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.