LOS AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om sluttavregning og fakturert forbruk.
Regelverk
Standard kraftleveringsavtale § 2-1.
Historikk
01.01.09 – Kundeforhold med fellesmåling via netteier Elvia startes
31.01.20 – Fellesmåling avsluttes, går over til individuell måling
11.06.20 – Sluttavregning produseres
Krav
Klager avviser sluttavregnet krav på kr 1164,35.
Partenes anførsler
Klager avviser selskapets fakturerte krav. Klager hevder at hun har betalt alt utestående for 2019, og anfører at kravet på kr 1164,35 er en dobbelfakturering.
Klager anfører at det var noe galt med hennes tidligere strømmåler, og mener at dette er årsaken til høy sluttavregning. Klager hevder at selskapets forklaringer på faktureringen ikke stemmer overens med faktum i saken.
LOS AS (LOS) anfører at sluttavregningen på kr 1164,35 er korrekt, og opplyser om at perioden det er fakturert for inkluderer avregningen for 2019 samt perioden 01.01.20 til 31.01.20. Det opplyses at sluttavregningen gjelder for perioden frem til overgang til individuell måling.
LOS erkjenner at sluttavregning ikke ble produsert før 11.06.20 som er senere enn normalt i slike forhold.
LOS avviser klagers påstand om at det er noe galt med måleren, og at det ikke er funnet sted endringer i ettertid ifht forbruket på anlegget. LOS anfører at grunnen for at sluttavregningen er noe høyere skyldes at forbruk for januar 2020 også er inkludert i fakturaen.
LOS anfører at faktureringer som er gjort til klager er korrekte, og avviser at det foreligger grunnlag for å redusere eller frafalle kravet i saken.
LOS opprettholder sitt krav.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet om forbruk og fakturering.
I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm.
I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-2 kan kraftleverandør kreve tilleggsbetaling ved feil ved måledata meddelt av nettselskapet, ved feil håndtering av måledata eller ved faktureringsfeil med mindre klager var i aktsom god tro.
Slik denne saken er opplyst, kan nemnda ikke se at det er påvist feil i faktureringen eller at klager er dobbelfakturert.
Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 23. august 2021
Ragnar Lindefjeld, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.