Agder Energi Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om fakturering av forbruk.
Regelverk
Standard nettleieavtale §§1 og 2.
Historikk
22.12.18 til 19.02.20 – ingen kunde registrert på anlegget.
21.10.19 – Strømkontrakt på anlegg overføres til klager med tilbakevirkende kraft til 23.12.18
Krav
Klager krever at etterfakturert krav på kr 4 288,92 for perioden 23.12.18-19.02.20 krediteres.
Partenes anførsler
Klager anfører at nettselskapet ikke har rettslig grunnlag for å registrere han som kontraktspart for levering av strøm til fritidseiendommen, og han avviser at han har akseptert inngåelse av strømabonnement muntlig eller skriftlig.
Klager anfører at han er grunneier på 50 % av eiendommen og at det finnes 3 strømmålere til 3 hytter med 3 forskjellige brukere. Klager viser til at han er ansvarlig for ett strømabonnement som han selv har inngått avtale på. Strømabonnementet for de øvrige 2 er inngått av andre personer. Klager mener at han umulig kan bli ansvarlig for strømabonnement som andre personer har inngått.
Klager avviser etterfakturert krav for perioden 23.12.18 til 19.02.20.
Agder Energi Nett AS (AEN) anfører at det ikke ble opplyst om hvem som var arving av eiendommen gjennom dødsbobehandlingen, og at dette er grunnen til at strømkontrakten for avdøde ble avsluttet 22.12.18. AEN påstand er at klager er eier av eiendommen og anleggseier. AEN mener klager har akseptert strømabonnementet ved at det er brukt strøm på eiendommen gjennom hele den omtvistede periode.
AEN mener at de har gitt tilstrekkelig informasjon om prosessen og rutiner i tilknytning til overføring av anlegget til en annen etter avdødes bortgang. Det opplyses om at klagers sønn er forsøkt kontaktet for å overføre abonnementet 21.08.19. S AEN mottok ingen bestilling på adressen og mener derfor at det er rettmessig å overføre abonnementet til klager med tilbakevirkende kraft til 23.12.18, da han er registrert som hjemmelshaver.
AEN avviser klagers anførsel om at strømkontrakten for perioden 23.12.18 til 19.02.20 ikke vedkommer han. Deres avvisning begrunnes i at klager selv tok kontakt den 28.11.18 for å bestille tilsynskontroll på eiendommen, og at det ved kontroll ble oppført at klager var eier av anlegget. Klagers sønn er oppført som eier av strømanlegget fra 19.02.20, men AEN har ikke kommet i kontakt med vedkommende vedrørende de utestående faktura tilknyttet anlegget.
AEN opprettholder etterfakturert krav for perioden 23.12.18 til 19.02.20, og mener at oppgjøret må foregå privatrettslig mellom klager og hans sønn.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder uenighet om ansvar for fakturering av forbruk.
I denne saken var det klagers avdøde mor som var nettkunde på anlegget. Klager var ikke part i avtalen. Nettselskapet har etter dødsfallet forholdt seg til klager som ansvarlig for morens gjeld til selskapet. Dette er etter nemndas vurdering ikke riktig.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 1 inngås nettleieavtalen mellom nettselskapet og kunden som bruker av nettjenester. Kunden er den som har inngått avtale med nettselskapet. andre er ikke part i avtalen. For at en tredjeperioson skal bli ansvarlig, må vedkommende påta seg gjelden ovenfor selskapet, eller ansvaret må følge av lov.
Etter nemndas syn er det dødsboet til den avdøde som er riktig debitor for kravet. Det kan tenkes at klager etter skiftelovens regler er ansvarlig for avdødes forpliktelser, eventuelt sammen med sin bror. Nemnda har imidlertid ikke nok opplysninger til å ta stilling til det. Det beror blant annet på om arvingene har overtatt dødsboet til privat skifte, om det er gjennomført offentlig skifte og om det er utstedt proklama, jf skifteloven kapittel 11 om avdødes gjeld.
Nemnda mener at kravet formelt må rettes til avdødes dødsbo, og at oppfølgingen av kravet må skje overfor den eller de som etter skiftelovens regler er ansvarlig for dødsboets forpliktelser.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 23. august 2021
Ragnar Lindefjeld, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.