Sak: 20-388 Klage vedrørende fakturering – Tensio TS AS

Saken gjaldt uenighet om faktisk forbruk og fakturering av dette. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at han jevnlig har levert målerstander til nettselskapet, da innsamling av forbruk fra hans AMS-måler ikke fungerer som forutsatt. Klager anførte at han ikke kan lastes for nettselskapets feil ved innmeldinger til Elhub, da han regelmessig har levert målerstander til nettselskapet og at han dermed har vært i god tro om at fakturering som er mottatt har vært korrekt. Tensio TS AS viste til at avlesningen som er mottatt er meldt inn til Elhub og det har vært Elhubs beregninger av forbruk, og ikke nettselskapets reelle avlesninger. Tensio TS AS erkjente at overføring av målerverdier for klagers målepunkt feilet ved overføring til Elhub og at dette ble rettet den 09.03.20. Tensio TS AS mente at slike feil må påregnes i kompliserte systemer. Tensio TS AS avviste klagers krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Tensio TS AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om faktisk forbruk og fakturering av dette. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5. Standard Nettleieavtale § 2-2.  

Historikk

23.08.19 – AMS-måler installeres 

01.10.19 – Periode for etterfakturering starter 

31.01.20 – Periode for etterfakturering slutter 

09.03.20 – Måleravlesninger tilgjengeliggjort for kraftleverandør i Elhub  

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr 2 573,92. 

Partenes anførsler

Klager anfører at han jevnlig har levert målerstander til nettselskapet, da innsamling av forbruk fra hans AMS-måler ikke fungerer som forutsatt.  

Klager opplever situasjonen etter målerbyttet som frustrerende og uoversiktlig. 

Klager anfører at han ikke kan lastes for nettselskapets feil ved innmeldinger til Elhub, noe som har medført stipulering av forbruk, da han regelmessig har levert målerstander til nettselskapet og at han dermed har vært i god tro om at fakturering som er mottatt har vært korrekt.  

Klager avviser etterfakturert krav.  

Tensio TS AS (Tensio) bekrefter at de har mottatt klagers måleravlesninger i sitt system for dette, og at det er disse avlesningene som er lagt til grunn for fakturering av nettleie. Det hevdes at dette bekrefter at alt forbruk som er avregnet er reelt, avlest forbruk.  

Tensio opplyses at avlesningene som er mottatt også er meldt til Elhub 09.03.20, noe som har medført at målerverdiene fra kraftleverandør er hentet fra Elhub i omstridt periode og det har vært Elhubs beregninger av forbruk, og ikke nettselskapets reelle avlesninger. Tensio anfører at dette er grunnen til etterslepet i faktureringen. Tensio erkjenner at overføring av målerverdier for klagers målepunkt feilet ved overføring til Elhub, men at dette ble rettet 09.03.20. Tensio beklager feilen, men mener slike feil må påregnes i kompliserte systemer. 

Tensio hevder at etterfaktureringen ikke skyldes feil på deres side, men på kraftleverandørs side. Tensio avviser klagers krav. 

NorgesEnergi AS har uttalt seg i saken i e-post av 14.10.20. NorgesEnergi opplyser at de forholder seg til forskrift om kraftomsetning av 11.mars 1999 nr. 301, §7-5, og at det vil gjøres opp med sluttbruker for avvik i avregning og fakturering. Det er fakturert på bakgrunn av data fra Elhub.  

NorgesEnergi viser til at det ble fakturerte for differansen i faktureringen etter netteiers nye innsending til Elhub 09.03.20. NorgesEnergi avviser ansvar for eventuelle feil som har oppstått, og mener ikke de er part i denne saken. 

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om ikke-fakturert forbruk.  

I henhold til Standard Netteleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.  

I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det har vært en faktureringsfeil. Overføringen av målerverdiene for klagers målepunkt har feilet ved transaksjonen til Elhub i perioden fra 01.11.19 til 01.02.20. Dette har medført at Elhub har beregnet forbruket og de måleverdiene kraftleverandøren har hentet ut fra Elhub har vært Elhub sine egne beregninger og ikke Tensio TS AS sine reelle avlesninger. Etter nemndas syn kan ikke avregningsfeilen tilskrives Tensio TS AS, og det er derfor ikke nødvendig å vurdere om klager var i aktsom god tro.  

Slik saken er opplystlegger nemnda til grunn at faktureringen kun er blitt forsinket grunnet transaksjonsfeilen til Elhub. Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager betale for forbruket. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 23. august 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.