Sak: 22-1285 Klage knyttet til avtalevilkår og fakturering – Fjordkraft AS

Publisert

Saken gjaldt uenighet om klagers betalingsplikt for omtvistede fakturaer for oktober og november 2022. Klager hevdet at det forelå faktureringsfeil på bakgrunn av at selskapet hadde fakturert ham for mye. Han viste til at selskapet først hadde understipulert forbruket, men at han senere mottok to større betalingskrav ved de to fakturaene. Fjordkraft AS opprettholdt fordringene og mente at det ikke forelå feil ved faktureringen. Selskapet viste til at forbrukstallene i fakturaene ble beregnet siden avregningsgrunnlag fra nettselskapet ikke forelå på faktureringstidspunktene, at forbrukstall og dermed faktureringsbeløp for den aktuelle måneden ble korrigert ved den påfølgende faktureringen og at avviket for øvrig senere er ettergitt. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Fjordkraft AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter. 

Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for omtvistede fakturaer.  

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 2-1. 

Historikk:  

17.07.2015 – Partene inngår avtale.  

11.11.2022 – Klager mottar omtvistet faktura.  

15.12.2022 – Klager mottar omtvistet faktura.  

Krav: Klager bestrider betalingsplikt for den del av betalingskravene som han hevder overstiger reelt forbruk. 

Partenes anførsler:   

Klager hevder at selskapet har fakturert ham feil til tross for at nettselskapet har meddelt korrekt målerstand. Han viser til at han over tid har blitt underfakturert og at han ved korrigeringen har blitt fakturert for mye. Klager bestrider betalingsplikt for den del av forbruket som han hevder overstiger det reelle forbruket.  

Klager viser til at han har iverksatt strømbesparende tiltak, og at kravene i omtvistede fakturaer ikke under noen omstendighet kan samsvare med hans reelle forbruk. Han stiller seg uforstående til selskapets faktureringspraksis og føler seg lurt av selskapet.  

Fjordkraft AS fastholder riktigheten av utregningen i sine fakturaer og viser til at eventuelle avvik fra nettselskapets meddelte verdier som ikke forelå på faktureringstidspunktet, blir korrigert i påfølgende faktura. Selskapet viser til at klager ble avregnet før korrigeringene ble gjennomført i oktober, noe som resulterte i at han ble fakturert for lite. Dette ble imidlertid rettet opp i, og faktura av desember 2022 må anses korrekt etter selskapets syn.  

Selskapet viser til at klager etter korrigeringene er avregnet etter verdier fra Elhub, og at han derfor må anses korrekt avregnet etter det reelle forbruket. 

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om klagers betalingsplikt for fakturaer for oktober og november 2022. Spørsmålet er om klager er avregnet og fakturert korrekt i de aktuelle fakturaene. 

Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at det er inngått avtale om fellesfakturering av strøm og nettjenester – såkalt gjennomfakturering – mellom partene. Klager ble etter sakens opplysning avregnet for sitt strømforbruk for september 2022 den 6. oktober 2022. Nemnda legger videre til grunn at klagers netteier – Lede AS –korrigerte klagers nettleie for september, men at de korrigerte forbruksverdiene verdiene ikke var tilgjengelige for Fjordkraft AS før selskapet utstedte fakturaen for september 2022. Klager ble derfor fakturert for et for lavt forbruk for september 2022 sammenlignet med de endelig innmeldte forbruksverdiene fra nettselskapet. Nemnda legger videre til grunn at klagers forbruk for september 2022 så ble korrigert av Fjordkraft AS i samsvar med nettselskapets innmeldte verdier og fakturert ved påfølgende fakturatermin, det vil si i fakturaen for oktober 2022.  

Utgangspunktet etter standard kraftleveringsavtale § 2-1 er at måling og registrering av  

kundens kraftforbruk foretas av nettselskapet. Ved avregning av kunden skal  

kraftleverandøren bruke de verdiene som er registrert av nettselskapet i Elhub. Kraftleverandøren skal dermed legge til grunn de innmeldte verdiene ved faktureringen av strøm – og ved avtale om gjennomfakturering – nettleie. 

Nemnda legger til grunn at de forbrukstall som er lagt til grunn i fakturaene for september, oktober og november 2022 samlet sett er korrekte og i samsvar med registreringene i Elhub. Spørsmålet i saken er om Fjordkraft AS likevel var berettiget til å etterfakturere for merforbruk i september 2022 på den påfølgende fakturaen for oktober 2022. 

Etter standard kraftleveringsavtale § 2-2 første ledd er utgangspunktet at ved feil håndtering av måledata eller ved faktureringsfeil, kan kraftleverandør kreve tilleggsbetaling. Etter § 2-2 andre ledd kan kraftleverandøren likevel ikke kreve tilleggsbetaling dersom feilen skyldes forhold hos kraftleverandøren eller noen kraftleverandøren svarer for, og kunden var i aktsom god tro. I dette tilfellet er det både spørsmål om faktureringsfeilen skyldtes forhold hos Fjordkraft AS, og videre om klager i så fall var i aktsom god tro om forholdet. 

Nemnda bemerker at det i denne saken ikke er godtgjort at feilen skyldes forhold hos Fjordkraft. Feilen synes å bestå i at Fjordkraft AS ikke mottok oppjusterte forbrukstall før de selv utstedte sin faktura. Dette er i seg selv ikke en feil som skyldes forhold hos Fjordkraft AS. Det er heller ikke andre opplysninger som tilsier at Fjordkraft AS ikke baserte sin faktura for september 2022 på et riktig grunnlag ut fra innmeldte forbrukstall da den ble utstedt. 

Hvorvidt netteier i denne sammenheng er noen som kraftleverandøren svarer for, er det ikke nødvendig for nemnda å ta stilling til. De nærmere omstendighetene rundt bakgrunnen for at netteier korrigerte forbrukstallene er uansett ikke kjent for nemnda. I den grad korrigeringen skyldtes forhold hos klager, kan nemnda ikke se at etterfaktureringen skyldes forhold hos netteier.  

Nemnda kan derfor ikke se at det er sannsynliggjort at den for lave faktureringen for september 2022 skyldes forhold hos Fjordkraft AS eller noen Fjordkraft AS svarer for. Det er derfor ikke nødvendig å ta stilling til om klager har vært i aktsom god tro. 

Nemnda tilføyer at Fjordkraft AS har opplyst at de til slutt har kreditert avviket mellom de forbrukstall for september som først ble lagt til grunn, og de som bygget på korrigeringen fra netteier. Klagers krav er etter dette faktisk etterkommet av Fjordkraft AS. 

Klager har også vist til avvik mellom fakturert forbruk fra netteier og de forbrukstall som fremgår av fakturaene fra Fjordkraft AS. Nemnda kan ikke se at saken er tilstrekkelig opplyst til at den kan ta stilling til klagers argumentasjon på dette punkt. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 20. november 2023 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Astrid M. Hilde, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.