Agva Kraft AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om forståelsen av avtalevilkår.
Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §§ 1-2 og 4-6, jf. § 4-5 første ledd bokstav c.
Historikk:
Frem til 09.2021 – Klager var kunde hos innklagede.
07.03.2022 – Klager bestiller avtale hos innklagede i kampanje og får bestillingen bekreftet.
31.03.2022 – Klager får opplyst at han ikke kvalifiserer til å benytte seg av kampanjen.
Krav: Klager fastholder avtalen han hevder å ha inngått med innklagede og krever dekket det beløpet som overstiger prisen han ville fått etter det omtvistede tilbudet.
Partenes anførsler:
Klager hevder at han må være å betrakte som en ny kunde etter avtalevilkårene. Han bestrider innklagedes forståelse av «ny kunde» og viser til at han ikke hadde et eksisterende kundeforhold til Agva Kraft AS på bestillingstidspunktet. Klager peker på at Forbrukerrådet bygger på samme forståelse.
Klager hevder at han har fått en bekreftelse på bestillingen som forplikter selskapet til å levere etter avtalens vilkår. Han viser til beskjeden fra innklagede om at overføringen ville skje automatisk dersom det var mottatt bestillingsbekreftelse.
Klager hevder seg utsatt for villedende markedsføring.
Klager krever dekket beløpet han har betalt til annen kraftleverandør i april, mai og juni 2022 som følge av at han ikke fikk benyttet seg av innklagedes tilbud. Erstatningskravet begrenser seg til beløpet som overstiger 1,39 øre/kWh.
Agva Kraft AS hevder det har fremkommet tilstrekkelig klart at kampanjen er forbeholdt nye kunder og fastholder sin forståelse av hva det vil si å være en ny kunde. Selskapet hevder at en er å betrakte som ny kunde dersom en ikke har fått kraftleveranse fra dem tidligere. Agva Kraft AS peker på at klager i september 2021 fikk leveranse fra dem og at han dermed har vært kunde hos dem på et tidligere tidspunkt.
Innklagede hevder at klager på et tidligere tidspunkt ble meddelt at han ikke var kvalifisert til å benytte seg av tilbudet.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om forståelsen av avtalevilkåret «ny kunde». Spørsmålet er om klager på tidspunktet for avtaleinngåelsen kunne anses som ny kunde og dermed kvalifisere til å benytte seg av kampanjen «Agva Fast 3 mnd Vårkampanje».
Agva Kraft AS har gjort gjeldende at kampanjen var klart merket med forbeholdet «Kan kun benyttes av nye kunder». Noen dokumentasjon for selve kampanjen er imidlertid ikke fremlagt. Klager innga bestilling i henhold til kampanjen og mottok bekreftelse på bestillingen den 7. mars 2022. I bekreftelsen het det blant annet:
«Takk for at du valgte Agva Kraft som din nye strømleverandør. Du har valgt avtalen Agva Fast 3 mnd Vårkampanje
Vi er opptatt av å gi våre kunder lavest mulig strømutgifter, samtidig som vi leverer 100% fornybar energi. Agva er prisledende og vi håper du vil bli fornøyd som kunde hos oss.
(…)
Forutsatt at informasjonen i bestillingen din er korrekt, vil vi overta strømleveransen innen 2-3 dager. Ved eventuelle feil eller manglende informasjon tar vi kontakt med deg.»
Det var i bekreftelsen lenket til ordrebekreftelse og angreskjema, men det fremgår heller ikke her at det er tatt forbehold om at kampanjen bare kunne tegnes av «nye kunder».
Agva Kraft AS hevder å ha tilsendt klager en e-post 24. mars 2022 der det sies at kampanjen «kan kun bestilles av nye kunder» og der bestillingen kanselleres, men klager bestrider å ha mottatt denne e-posten. Klager ble 31. mars 2022 meddelt følgende i e-post:
«Man blir betegnet som ny kunde dersom man ikke har hatt leveranse fra oss tidligere.
Du har vært kunde hos oss før og kan derfor ikke benytte deg av introduksjonstilbud.»
Slik denne saken ligger an, finner nemnda det ikke nødvendig å ta stilling til om forbeholdet om ny kunde ble gyldig tatt under markedsføringen av kampanjen og kundens etterfølgende bestilling og avtaleinngåelse. Nemnda finner uansett at klager er en «ny kunde».
Hva som er en «ny kunde» må fortolkes objektivt og med utgangspunkt i den naturlige språklige forståelsen av begrepet. Begrepet «ny kunde» må etter en alminnelig fortolkning forstås som en motsetning til allerede eksisterende kunder. Så lenge det ikke foreligger et aktivt kundeforhold, tilsier dette at forbrukeren er en ny kunde.
Dersom selskapet mente at begrepet «ny kunde» også skal unnta personer som på noe som helst tidligere tidspunkt har mottatt kraftleveranse fra dem, står Agva Kraft AS i alle tilfeller nærmest til å spesifisere dette. Heller ikke i bestillingsbekreftelsen ga Agva Kraft AS uttrykk for selskapets særskilte forståelse. Bestillingsbekreftelsen underbygger derfor klagers forventninger om at han oppfylte forutsetningen om å være «ny kunde».
Nemnda legger etter dette til grunn at klager må anses som ny kunde, og at avvisningen av hans bestilling på dette grunnlag var urettmessig. Agva Kraft AS har ikke vist til andre grunnlag for å avvise ham som kunde, samtidig som han oppfatter bestillingsbekreftelsen som en bekreftelse av at avtalen ville tre i kraft. Nemnda legger derfor til grunn at klager ville fått strøm på de vilkår kampanjen anga dersom den urettmessige kanselleringen ikke skjedde.
Klager har krevd kompensasjon for det tapet han har lidt ved at avtale ikke kom i stand, i form av dekning av den merpris han har betalt for strøm utover kampanjeprisen på 1,39 øre per kWh for mai, juni og juli 2022. Nemnda legger til grunn at selskapets bestillingsbekreftelse utgjorde en bekreftelse på inngåelsen av avtalen, og at avtalen derfor er misligholdt. Etter nemndas syn fremstår det som at vilkårene for slik erstatning derfor er oppfylt. Den nærmere utmålingen bør avklares i dialog mellom klager og innklagede.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 22. mai 2023
Henrik E. Kolderup, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Fornybar Norge
Lars Lima, Fornybar Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.