Sak: 22-686 Klage knyttet til avtaleinngåelse – Lnett AS

Saken gjaldt uenighet om oppstartsdato ved ut- og innflytting i bolig. Klager bestred at oppstartsdato for leveranse til ham som ny kunde ble satt til 30. juli 2022 når overtakelse av boligen fant sted 1. august 2022. Han anførte at nettselskapet ikke kunne overføre kundeforhold med tilbakevirkende kraft uten hans godkjennelse. Lnett AS bestred at det var tale om avtaleoverføring med tilbakevirkende kraft. Selskapet viste til vanlig praksis. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Lnett AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.    

Saken gjelder uenighet om oppstartsdato ved eierskifte.  

Regelverk: Standard nettleieavtale § 2.  

Historikk:  

30.07.2022 – Avtale med innklagede overføres til klager.  

01.08.2022 – Klager overtar boligen.

Krav: Klager bestrider dato for oppstart av avtale.  

Partenes anførsler:   

Klager hevder at det ikke er grunnlag for å sette tidspunktet for avtalens ikrafttredelse til et tidligere tidspunkt enn det han selv har samtykket til. Han reagerer på at avtalens oppstart ble angitt til den 30. juli når overtakelsen var den 1. august. Klager mener at det er prinsipielt galt å overføre kundeforhold med tilbakevirkende kraft uten godkjenning fra kunden.  

Lnett AS bestrider at det er tale om avtaleoverføring med tilbakevirkende kraft. Selskapet viser til at det er vanlig praksis å overføre kundeforhold på tidspunktet for tidligere avtaleparts utflytting. Dersom den angitte datoen er feil, mener selskapet at dette er et anliggende mellom tidligere og ny kunde.  

Nemnda ser slik på saken:  

Saken gjelder uenighet om oppstartsdato for avtale med ny kunde ved ut- og innflytting. Spørsmålet er hvem av tidligere og ny kunde som er ansvarlig for å bære kostnadene pådratt i nettleieavtalen i tiden mellom den 30. juli og 1. august 2022, og dermed fra hvilket tidspunkt det har foreligget grunnlag for å fakturere ny kunde.

I sitt tilsvar til nemnda synes innklagede å ha lagt til grunn at tidligere kunde var leietaker av boligen, og klager var eier. Slik saken er opplyst, legger nemnda imidlertid til grunn at situasjonen var at et eierskifte er gjennomført der klager overtok eiendommen 1. august 2022. Nemnda kan uansett ikke se at denne forskjellen har betydning for løsningen av saken. 

Innklagede har med grunnlag i melding fra tidligere kundes kraftleverandør registrert klager som ny kunde på måleren den 30. juli 2022. Basert på opplysningene i tilsvaret mottok innklagede opplysningen fra kraftleverandøren den 29. juli 2022 om at tidligere kunde var utflyttet den 30. juli 2022. Meldingen ble saksbehandlet 1. august 2022, på det tidspunkt klager var registrert som eier, jf. tekstmelding sendt klager. Konsekvensen ble at klager har blitt fakturert for kostnadene som påløp fra 30.07.2022–01.08.2022 – en periode der klager bestrider å ha hatt tilgang på anlegget.

Standard nettleieavtale § 2 regulerer inngåelse av nettleieavtale, og fastsetter blant annet: 

«Dersom uttak av kraft skjer uten at gyldig nettleieavtale foreligger, anses brukeren å ha godtatt og tiltrådt nettselskapets vilkår for nettleie. Dersom gyldig kraftleveringsavtale ikke foreligger, anses brukeren å ha godtatt og tiltrådt nettselskapets vilkår for levering av kraft i samsvar med reglene om leveringsplikt.»  

En forutsetning for at ny kunde skal bli ansvarlig etter avtalen, er altså at denne kunden har foretatt «uttak av kraft». Slik saken er opplyst, skjedde dette først fra overtakelsen 1. august 2022. 

Nemnda ser denne reguleringen i sammenheng med reglene for oppsigelse i standard nettleieavtale § 11-1, som gjaldt for tidligere eier av boligen: 

«Dersom nettkunden flytter, eller på annen måte blir avskåret fra å benytte nettet, kan avtalen sies opp med 14 dagers varsel. 

Ved manglende oppsigelse av avtalen er nettkunden ansvarlig for nettleien inntil nettselskapet får lest av måleren eller har inngått avtale med annen nettkunde. Dersom nettselskapet også leverer kraft i henhold til reglene om leveringsplikt, gjelder tilsvarende for kraftsalget.»

En forutsetning for at tidligere eier skal kunne si opp nettleieavtalen med frigjørende virkning for seg, er altså at nettkunden «flytter, eller på annen måte blir avskåret fra å benytte nettet». I en slik situasjon kan avtalen sies opp av denne kunden med 14 dagers varsel. Videre fastsetter andre ledd i bestemmelsen at når oppsigelse ikke er sendt, forblir nettkunden ansvarlig inntil enten måleren avleses eller avtale med ny kunde er inngått. Nemnda forstår § 11-1 samlet sett dithen at spørsmålet om når tidligere kunde skal frigjøres fra sine forpliktelser etter avtalen, er et tema mellom nettselskapet og den tidligere kunden. Hvorvidt kunden har avsluttet leveransen fra sin kraftleverandør som i denne saken, har prinsipielt ikke betydning her. I en slik situasjon vil det være aktuelt for nettselskapet å holde tidligere kunde ansvarlig for nettleveransen og å levere strøm i henhold til leveringsplikt inntil måleren er overtatt av en ny eier etter standard nettleieavtale § 2, se over. Dersom nettselskapet lar kunden si opp avtalen for aktuelle måler uten at ny kunde er på plass, må nettselskapet vurdere om strømmen til måleren skal stenges fordi ingen kunde er registrert på måleren. Følgen av at strømmen er stengt av ved overtakelsen av boligen, vil i så fall bli et spørsmål mellom selger og kjøper. 

Når et anlegg som i denne saken har vært i bruk gjennom hele den aktuelle perioden, slik at det har opparbeidet seg kostnader knyttet til nettleie og kraftforbruk, må det etter nemndas vurdering være nettselskapets risiko om det kan holde tidligere kunde ansvarlig for kostnader påløpt i perioden frem til ny eier overtar boligen og tar anlegget i bruk. Etter nemndas vurdering er ny eier bare ansvarlig for kostnader påløpt fra og med dato for overtakelse.  

Nemnda bemerker likevel at ny eier må sørge for at det foretas måleravlesning på dette tidspunktet, i alle fall i de tilfeller der det ikke er installert fjernavlesningsmåler. Der dette ikke gjøres, kan ny eier risikere at forbruk etter siste måleravlesning fordeles skjønnsmessig av nettselskapet mellom tidligere og ny eier med utgangspunkt i overtakelsestidspunktet. 

Etter dette hadde innklagede ikke adgang til å tilbakedatere oppstarten, og kan som en konsekvens av dette ikke belaste klager for kostnadene som påløp fra 30. juli 2022 og frem til overtakelsestidspunktet den 1. august 2022.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.  

Uttalelsen er enstemmig.  

VEDTAK  

Klager gis medhold.  

 

Oslo, 28. august 2023  

Henrik E. Kolderup, leder  

Gustav Norman, Forbrukerrådet  

Jon Aadland, Fornybar Norge

    

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.