Circle K Norge AS benyttet Fornybar Norges standardkontrakter så lenge det drev leveranse av kraft.
Saken gjelder krav om erstatning for mangel på elbillader.
Regelverk: Nemndsavtalen av 2016 pkt. 1.3.
Historikk:
03.08.2022 – Elbillader blir installert i klagers borettslag.
08.12.2022–16.12.2022 – Laderen er ute av stand som følge av nettverksfeil.
Krav: Klager krever erstatning på kr 7820 som følge av mangel på lader.
Partenes anførsler:
Klager krever erstatning som følge av mangel på elbillader. Klager viser til at han fikk installert en elbillader, men at denne sluttet å fungere kort tid etterpå. Han anfører at selskapet er ansvarlige for mangelen og at de erstatningsrettslige vilkårene er oppfylt. Klager krever erstattet det tapet som har påløpt som følge av laderens manglende kontakt med strømnettet i den aktuelle perioden.
Circle K Norge AS anfører at saken faller utenfor Elklagenemndas virkeområde med grunnlag i at klagen ikke gjelder forhold som springer ut av avtale om kraftleveranse. Selskapet viser til at det har levert en elbillader til klagers borettslag.
Selskapet hevder følgelig at saken må avvises fra behandling.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder krav om erstatning for mangel på elbillader.
Nemndsavtalen av 2016 pkt. 1.3 bestemmer følgende om nemndas saklige virkeområde:
Elklagenemnda behandler klager som springer ut av avtaler mellom nettselskap og/eller kraftleverandør og forbruker om overføring eller levering av elektronisk energi.
Slik saken er opplyst står partene i en situasjon der klager har krevd erstatning for økonomisk tap som følge av mangel på en elbillader som innklagede har levert. Nemnda oppfatter tvisten som begrenset til mangel på selve elbilladeren, og ikke som et krav knyttet til leveransen av elektrisk kraft til laderen. Mangelen skyldes, slik saken er opplyst, en nettverksfeil ved laderen og ikke mangel på tilførsel av kraft.
Nemnda kan følgelig ikke se at kravet springer ut av avtale om overføring eller levering av elektrisk energi. Nemnda har derfor ikke kompetanse til å realitetsbehandle klagen, jf. nemndsavtalen punkt 1.3.
Selv om fristen for avvisning fra sekretariatet etter nemndsavtalen punkt 5.3 er utløpt, mener nemnda at klagen uansett ikke kan tas til realitetsbehandling i en situasjon der nemnda ikke har kompetanse til å behandle klagen. Nemndas konklusjon er derfor at klagen må avvises.
Henrik E. Kolderup, leder
Gustav Norman, Forbrukerrådet
Astrid M. Hilde, Fornybar Norge
Lars Lima, Fornybar Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.