NordlysEnergi AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om avtaleinngåelsen og dens vilkår.
Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 1-2.
Historikk:
Februar 2021 – Kundeforhold opprettet.
Krav: Klager avviser krav om bruddgebyr på kr. 2 105,89.
Partenes anførsler:
Klager inngikk avtale med NordlysEnergi ved dørsalg. I etterkant av dette ble klager kontaktet av sin tidligere strømleverandør med et nytt tilbud. Klager valgte å takke ja til dette tilbudet og avbrøt avtalen med NordlysEnergi.
Klager avviser krav om bruddgebyr. Klager anfører at han ikke ble opplyst om bruddgebyr ved avtaleinngåelsen, og hevder derfor at kravet ikke er rettmessig. Klager viste til retningslinjer for dørsalg om opplysningsplikt av vesentlige avtalevilkår og hevder at dette ikke er overholdt av NordlysEnergi.
Klager anfører at bruddgebyret er urettmessig høyt, og hevder beløpet ikke reflekterer de faktiske kostnader som kreves erstattet av selskapet via gebyret.
NorgesEnergi AS (NordlysEnergi) har ikke besvart Elklagenemndas forespørsler av 11.05.21, 11.06.21, 23.06.21, 06.07.21, 11.08.21 og 10.01.22 hvor det er bedt om et tilsvar i saken.
Av NordlysEnergis svar til klager fremgår det at de mener at bruddgebyret er rettmessig, og at tydelig informeres om bruddgebyret og dets størrelse i avtalens vilkår som klager er blitt tilsendt etter avtaleinngåelse.
NordlysEnergi har opprettholdt sitt krav ovenfor klager.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder tvist om bindende avtale er inngått, herunder spørsmål om klager kan gå fra avtalen uten å betale bruddgebyr.
I henhold til nemndsavtalen pkt. 1.7 kan nemnda, hvis motparten ikke har kommet med uttalelse, avgjøre saken på grunnlag av saksfremstillingen i klagen.
Elklagenemndas sekretariat har oppfordret NordlysEnergi AS i brev av 11.05.21 og i e-poster av 11.06.21, 23.06.21, 06.07.21, 11.08.21 og 10.01.22 til å legge frem kopi av all dokumentasjon som klager har mottatt i forkant og etterkant av avtaleinngåelsen. Dette er ikke innkommet. Når NordlysEnergi AS velger å ikke komme med dette fremstår det klart for nemnda at den bevistvil som da blir skapt må gå ut over NordlysEnergi AS.
På denne bakgrunn legger nemnda til grunn klagers anførsler, og bindende avtale kan ikke anses inngått og klager kan dermed gå fra avtalen uten plikt til å betale bruddgebyr.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 2. mai 2022
Ragnar Lindefjeld, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Energi Norge
Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.