Sak: 22-1106 Klage knyttet til avtalevilkår og prisvarsling – Fortum Strøm AS

Publisert

Saken gjaldt uenighet om oppfyllelse av prisgaranti og varsling av prisendringer. Klager bestred betalingsplikt for opphørsfaktura som følge av at kravet ikke var beregnet i samsvar med den avtalte prisgarantien. Hun hevdet at selskapet ensidig hadde endret avtalen uten forutgående varsel eller samtykke fra henne. Klager anførte at selskapet ikke hadde fulgt varslingsreglene i standard kraftleveringsavtale § 6. Fortum Strøm AS opprettholdt sluttavregningen under henvisning til at prisendringene var korrekt varslet og at kunden dessuten var oppfordret til å bytte avtale, og at endringen i garantien var varslet korrekt. Klager ble enstemmig gitt delvis medhold.

Fortum Strøm AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.

Saken gjelder uenighet om oppfyllelse av prisgaranti og varsling av prisendringer.
 
Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 6.

Historikk:  
01.01.2009 – Klager inngår avtale om variabelproduktet «Garantipris» med Hafslund Strøm AS. Produktet videreføres ved fusjonen med Fortum i 2017. 
16.06.2021 – Produktet endrer navn fra «Garantipris» til «Fortum Trygg». 
08.10.2021 – Selskapet endrer referanselisten etter garantien fra ti til fem kraftleverandører. 
31.08.2022 – Klager mottar e-post om endring av kraftpris. Klager anbefales samtidig å vurdere inngåelse av spotprisavtale. 
14.09.2022 – Prisendring trer i kraft. 
05.10.2022 – Klager bytter kraftleverandør. 
20.10.2022 – Klager mottar sluttavregning på kr 10 258.  

02.11.2022 – Selskapet opplyser at de ikke lenger står ved garantien overfor fem andre kraftleverandører.
 
Krav: Klager bestrider betalingsplikt for opphørsfaktura. 
 
Partenes anførsler:  
 
Klager hevder at selskapet ved å gå bort fra prisgarantien har endret avtalens vilkår uten forutgående varsel. Klager anfører at det er tale om en vesentlig vilkårsendring og hevder at den ikke kan gjøres gjeldende når det ikke er innhentet uttrykkelig samtykke fra henne, jf. standard kraftleveringsavtale § 6.

 

Klager bestrider sluttavregningen og anfører at kravet ikke har avtalemessig grunnlag som følge av at prisene ikke er korrekt varslet.

 

Fortum Strøm AS opprettholder opphørsfaktura under henvisning til at kravet knytter seg til kraft som er levert og forbrukt. Selskapet anfører at det ikke foreligger grunnlag for å frita henne fra betalingsplikten som hun har hatt etter avtalen.  

 

Fortum Strøm AS bestrider at selskapet har gått bort fra prisgarantien, men forklarer at de foretok en endring i referanselisten. Selskapet anfører at markedssituasjonen har nødvendiggjort prisendringer, men at disse er varslet i samsvar med reglene. Det viser til at det ble gitt skriftlig varsel 14 dager før prisendringene trådte i kraft. Selskapet understreker at det ga klager en uttrykkelig oppfordring om å bytte til en spotprisavtale. 

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder uenighet om klager har betalingsplikt for omtvistet opphørsfaktura. Saken reiser spørsmål om oppfyllelse av prisgaranti og om varsling av prisendringer.  

 

Nemnda legger til grunn at klager inngikk avtale om det variable kraftproduktet «Garantipris» med Hafslund Strøm AS i 2009. Hafslund Strøm fusjonerte i 2017 med Fortum Strøm AS. Slik saken er opplyst ble klagers avtale videreført uendret under navnet «Fortum Trygg».  

 

Variable kraftprodukter har den egenskap at prisene, i motsetning til fastprisavtaler, endrer seg i samsvar med markedsprisen på kraft, men ikke på samme måte som spotpriser. Produktet bygger på markedets prognoser for fremtidige kraftpriser, og prisene settes til en fastpris for alle døgnets timer i en nærmere angitt periode. Produktet har en iboende risiko for at prognosene kan avvike fra den faktiske markedsutviklingen. Produktet samsvarer heller ikke med stønaden for ekstraordinære strømkostnader, som bygger på faktiske markedspriser. Etter nemndas erfaring med klagesaker er det dens oppfatning at produktet har en iboende risiko for avvik mellom prognosene og faktiske markedspriser som ikke forbrukere nødvendigvis er fullt ut kjent med. Særlig høsten 2022 kom denne risikoen til uttrykk ved at prisene i variable kraftprodukter i perioder ble liggende klart høyere enn faktisk markedspris. 

 

Endringer av vilkår er regulert i standard kraftleveringsavtale § 6. Utgangspunktet er at  

selskapet kan gjøre endringer i pris og øvrige vilkår, men disse må – med unntak for  

prisendringer for løpende spotpris – varsles kunden direkte, og endringen kan først tre i  

kraft 14 dager etter at direkte varsel er sendt kunden. Nemnda bemerker for ordens skyld at  

endringene i prisopplysningsforskriften § 22 – som legger til grunn en varslingsplikt senest 30 dager før endringen trer i kraft – ikke var trådt i kraft på tidspunktet for endringene i saken. 

 

Det følger imidlertid av standard kraftleveringsavtale § 6 tredje ledd at vesentlige endringer i produktet krever uttrykkelig aksept fra kunden for at endringen kan tre i kraft. Gir  

ikke kunden slikt samtykke, opphører avtalen når den aktuelle endringen gjennomføres. 

 

Nemnda ser først på spørsmålet om klager ble varslet korrekt om prisendringene, jf. § 6. Slik saken er opplyst sendte Fortum Strøm AS 31. august 2022 varsel til klager per e-post om oppjustering av kraftprisen med virkning fra 14. september 2022. Basert på den fremlagte dokumentasjonen, legger nemnda videre til grunn at prisjustering for perioden mellom 31. august og 14. september 2022 var varslet på samme måte tidligere. Prisen ble oppjustert fra 354,90 øre/kWh til 479 øre/kWh med virkning fra 1. september, til 649 øre/kWh fra og med 8. september 2022, før den økte ytterligere til 899 øre/kWh fra og med 14. september 2022.  

 

Nemnda anser varselet av 31. august 2022 som tilstrekkelig, ved at kunden er varslet direkte ved e-post og med 14 dagers varsel før endringen trådte i kraft. Varselet ga – i tråd med varslingspliktens formål – tilstrekkelig tid til å gå fra avtalen før endringen trådte i kraft. 

 

Uten at det har betydning for nemndas konklusjon, viser nemnda også til at Fortum Strøm AS i e-post av 31. august 2022 ga klager uttrykkelig oppfordring om å vurdere et annet produkt. 

 

Nemnda ser så på klagers innsigelser til endringene i avtalens prisgaranti.  

 

Fortum Strøm har fremlagt et eksemplar av sine standard leveringsvilkår, som ifølge selskapets tilsvar gir uttrykk for vilkårene for produktet «Garantipris» slik de hadde vært over lang tid. I vilkårene punkt 3.5 het det: 

 

«3.5 Garantipris 

 

For produktet Garantipris beregnes prisen som for Variabelpris i punkt 3.4, 

men med den forskjellen at Hafslund Strøm garanterer at den gjennomsnittlige 

årsprisen skal være minst like god som gjennomsnittet av Variabelprisene 

til de 10 største leverandørene av Variabelpris i Norge. Garantien avregnes 

slik at når gjennomsnittet av Variabelprisene til de 10 største leverandørene 

er kjent, beregner Hafslund årsavregningen for kunden slik at årsprisen 

blir minst like god som gjennomsnittet. Følgende 10 leverandører utgjør 

prisreferansen: Eidsiva Marked AS, Fjordkraft AS, Gudbrandsdal Energi, 

Hafslund Strøm, Haugaland Kraft AS, LOS AS, Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk, NorgesEnergi AS, Trondheim Kraft web og Ustekveikja standard. Produktet har ingen bindingstid.» 

 

I standard leveringsvilkår punkt 2.8 het det videre: 

 

«2.8 Endring av leveringsvilkår 

 

Hafslund Strøm kan endre leveringsvilkårene for sine strømprodukter. 

Endringe [sic] kan tre i kraft 14 dager etter at den er kunngjort.» 

 

 

Selskapet varslet ved e-post 24. september 2021 om følgende: 

 

«Avtalen innebærer at vi garanterer at den gjennomsnittlige årsprisen  

skal være minst like god som gjennomsnittet av variabelprisene til 10  

utvalgte strømleverandører i Norge. Fra 8. oktober gjør vi en endring i vilkårene for avtalen, som innebærer at referanselisten justeres fra 10 til 5 utvalgte strømleverandører.» 

 

Fortum Strøm har i tilsvaret til nemnda gjort gjeldende at selskapet sto fritt til å endre referanselisten hvis det anser dette som nødvendig. Nemnda bemerker til dette at i fravær av andre holdepunkter, må punkt 2.8 forstås på bakgrunn av varslingsreglene i standardavtalen § 6. Nemnda kan heller ikke se at punkt 2.8 tilsidesetter selskapets plikt til å innhente kundens samtykke ved vesentlige endringer, jf. standardavtalen § 6 tredje ledd.  

 

Nemnda finner det derfor klart at endringen i referanselisten under prisgarantien utgjør en varslingspliktig endring etter standardavtalen § 6. Slik nemnda oppfatter varselet, innebar det videre at referanselisten ble mindre enn tidligere, og ved at et uspesifisert utvalg av de navngitte leverandørene falt ut av den uttrykkelige referanselisten ved endringen. Nemnda bemerker likevel at mens selskapets leveringsvilkår anga at garantien gjaldt mot «de 10 største leverandørene av Variabelpris i Norge», gikk endringen ut på at referansen ble endret til «5 utvalgte strømleverandører». Det var dermed ikke bare antallet leverandører, men også kriteriene for utvalget av dem, som ble endret. Dette taler etter nemndas syn både for at teksten i e-posten ikke var dekkende for endringens fullstendige realitet, og for at denne endringen var vesentlig. Nemnda mener derfor at denne endringen var en varslingspliktig endring som krevde at selskapet innhentet kundens samtykke etter standardavtalen punkt 6 fjerde ledd.  

 

Klager har også fremhevet at Fortum Strøm i e-post 2. november 2022 varslet at de ikke lenger ville tilby garantien, og at heller ikke dette ble varslet henne som kunde i samsvar med standardavtalen § 6.

 

Klagers avtale med selskapet opphørte 5. oktober 2022, altså før denne endringen ble varslet og trådte i kraft. Nemnda kan likevel ikke se at dette har betydning for saken. Slik garantien var utformet, skulle det ved årets slutt skje en avregning av prisene i det produktet klager hadde, mot den gjennomsnittlige årsprisen av de leverandørene av variable produktavtaler som garantien gjaldt. Garantien innebar dermed at kunden fikk rett til en etterfølgende avregning basert på prisbildet i foregående år. Nemnda oppfatter at endringene i 2022 påvirket denne retten til etterfølgende avregning. Selv om klager avsluttet strømleveransen før årets slutt, inneholder ikke leveringsvilkårene til Fortum Strøm bestemmelser som fastsatte at kundens rett under garantien var betinget av at kundeforholdet besto ved årsslutt. Heller ikke på annen måte kan vilkårene forstås på slik måte. Vilkårene må på dette punkt forstås til fordel for forbrukeren, jf. avtaleloven § 37 første ledd nr. 3.  

 

Nemnda legger på denne bakgrunn til grunn at klager hadde rettigheter etter garantien som besto uten hensyn til at hun avsluttet kundeforholdet med virkning fra 5. oktober 2022. Nemnda bemerker videre at endringen i avtalen av betydning for disse rettighetene ikke ble varslet på korrekt måte etter standardavtalen punkt 6. Nemnda finner det videre klart at en endring som innebar at en garanti ikke lenger gjaldt, er å anse som en vesentlig endring som krevde klagers samtykke for å tre i kraft, jf. standardavtalen § 6 tredje ledd. 

 

Virkningen av at en endring ikke er varslet på korrekt vis, er i samsvar med nemndas praksis at endringen ikke får virkning for kunden. Nemnda legger dette til grunn for de to garantiendringene som ble gjennomført i oktober 2021 og i november 2022.

 

Etter dette har klager som utgangspunkt plikt til å betale opphørsfakturaen basert på de priser som den bygger på og som ble varslet på korrekt vis. Klager har imidlertid rett til avregning for 2022 under garantien på de vilkår som gjaldt for garantien før endringene som trådte i kraft i oktober 2021 og i november 2022.

 

Nemndas konklusjon er at klager gis delvis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

 

VEDTAK 

 

Klager gis delvis medhold. 

 

Oslo, 23. oktober 2023 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Astrid M. Hilde, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.